INHOUD ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR VERHUIZEN AVVV 2015
ARTIKEL 1 - Definities 3 ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid 3 ARTIKEL 3 - De offerte 4 ARTIKEL 4 - Verzekering inboedel 4 ARTIKEL 5 - Verhuisprijs 5 ARTIKEL 6 - De overeenkomst 6
ARTIKEL 7 - Informatieplicht van de klant 6 ARTIKEL 8 - Verplichtingen van de Verhuizer 7 ARTIKEL 9 - Gevaarlijke zaken of stoffen 7 ARTIKEL 10 - Douaneformaliteiten 7 ARTIKEL 11 - Wijziging van de overeenkomst bij het verhuizen 7 ARTIKEL 12 - Annuleren en Ontbinden 8 ARTIKEL 13 - De betaling 8 ARTIKEL 14 - Aansprakelijkheid van de Verhuizer 9 ARTIKEL 15 - Aansprakelijkheid van de klant 10 ARTIKEL 16 - Schademelding 11 ARTIKEL 17 - Schadevergoeding bij aansprakelijkheid 11 ARTIKEL 18 - Klachten 11 ARTIKEL 20 - Toepasselijk recht 12 ARTIKEL 21 - Wijzigingen 12 ARTIKEL 22 - Citeertitel 12
INHOUD ALGEMENE VOORWAARDEN BEWAARNEMING VERHUISGOEDEREN AVBV 2015
ARTIKEL 1 - Definities
ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid 13 ARTIKEL 3 - Vooraf verstrekken van informatie door partijen 13 ARTIKEL 4 - De offerte 14 ARTIKEL 5 - Bewaarloon 14 ARTIKEL 6 - De overeenkomst 15 ARTIKEL 7 - Adreswijziging 15 ARTIKEL 8 - Annuleren 15 ARTIKEL 9 - Opzeggen van de overeenkomst door de klant 15 ARTIKEL 10 - Opzeggen van de overeenkomst door de bewaarnemer 16 ARTIKEL 11 - Teruggave 16 ARTIKEL 12 - Verplichtingen van de bewaarnemer 17 ARTIKEL 13 - Verzekering 17 ARTIKEL 14 - Betaling en zekerheden 17 ARTIKEL 15 - Aansprakelijkheid van de bewaarnemer 18 ARTIKEL 16 - Aansprakelijkheid van de klant 19 ARTIKEL 17 - Schademelding 19 ARTIKEL 18 - Schadevergoeding bij aansprakelijkheid 20 ARTIKEL 19 - Klachten 20 ARTIKEL 21 - Toepasselijk recht 21 ARTIKEL 22 - Wijzigingen 21 ARTIKEL 23 - Citeertitel
INHOUD ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DE UITVOERING VAN HANDYMANDIENSTEN
AVHD 2015
22
ARTIKEL 1 - Definities 22 ARTIKEL 2 - Werkingssfeer 22 ARTIKEL 3 - Sluiten van de overeenkomst 22 ARTIKEL 4 - Verplichtingen van de Verhuizer 23 ARTIKEL 5 - Verplichtingen van de klant 23 ARTIKEL 6 - Wijziging van de opdracht 24 ARTIKEL 7 - Onvoorziene complicaties 24 ARTIKEL 8 - Oplevering 24 ARTIKEL 9 - Betaling in termijnen 24 ARTIKEL 10 - Eindafrekening 24 ARTIKEL 11 - Opschorting van de betaling 25 ARTIKEL 12 - Niet nakomen betalingsverplichting 25 ARTIKEL 13 - Garantie 25 ARTIKEL 15 - Nakomingsgarantie bindende adviezen 26 ARTIKEL 16 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden 27 ARTIKEL 17 - Citeertitel
De AVVV 2015, AVBV 2015 EN AVHD 2015 zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfregulering (CZ) en treden in werking per 1 april 2015.
3. De verhuizer die de op hem rustende verplichtingen niet nakomt is voor de daardoor
ontstane schade aansprakelijk tenzij dit niet-nakomen het gevolg is van bijzondere risico’s
verbonden aan één of meer van de volgende omstandigheden:
- het inpakken of uit elkaar nemen, dan wel het uitpakken of in elkaar zetten van
verhuisgoederen door de klant of met behulp van enige persoon of enig middel door de
klant daartoe uit eigen beweging ter beschikking gesteld;
- het meehelpen bij de verhuizing door de eigenaar van de verhuisgoederen, diens
familieleden, vrienden of derden die door hem zijn gevraagd mee te helpen bij de
verhuizing;
- de keuze door de klant - hoewel de verhuizer hem een andere mogelijkheid aan de hand
deed - van een wijze van verpakking of uitvoering van de verhuisovereenkomst, die
verschilt van wat voor de overeengekomen verhuizing gebruikelijk is;
- de aanwezigheid onder de verhuisgoederen van zaken waarvoor de verhuizer, indien hij
conform artikel 8 door de klant op de hoogte zou zijn gesteld van hun aanwezigheid en hun
aard, bijzondere maatregelen zou hebben getroffen;
- de aard of de staat van de verhuisgoederen zelf, die uitsluitend door met deze aard of
staat zelf samenhangende oorzaken zijn blootgesteld aan geheel of gedeeltelijk verlies of
aan beschadiging zoals: lekkage, leeglopen of smelten van andere van de inboedel deel
uitmakende goederen, het afsterven van planten; het verloren gaan van bankpapier,
geldswaardige papieren, edele metalen, munten en penningen, edelgesteente, parels,
documenten en verzamelingen, tenzij de klant deze zaken voor het begin van de
verhuizing, afzonderlijk en onder opgave van hoeveelheid en waarde, aan de verhuizer
heeft overhandigd;
- het niet of niet goed meer functioneren van elektrische, elektronische en mechanische
apparatuur.
4. Wanneer de verhuizer bewijst dat het niet nakomen van de op hem op grond van de in
artikel 9 rustende verplichting een gevolg heeft kunnen zijn van één of meer der
hierboven in dit lid genoemde bijzondere risico’s, wordt vermoed, dat het niet nakomen
daaruit voortvloeit, onverminderd de bevoegdheid van de klant tot het leveren van tegen
bewijs.
5. De verhuizer is aansprakelijk voor het ten onrechte achterlaten van voorwerpen in of
het ten onrechte meenemen daarvan uit de laadplaatsen, indien hem dat uitdrukkelijk
bekend was of had behoren te zijn.
6. Voor zover de klant niet opkomt, weigert verhuisgoederen te ontvangen of deze niet met de
vereiste spoed in ontvangst neemt, dan wel voor zover op verhuisgoederen beslag is gelegd,
is de verhuizer gerechtigd deze verhuis goederen voor rekening en gevaar van de
rechthebbende op te slaan in een daarvoor geschikte bergplaats. Hij is verplicht de klant zo
spoedig mogelijk schriftelijk of elektronisch op de hoogte te stellen onder bijvoeging van de
AVBV 2015.
7. De verhuizer is onverminderd de werking van dit artikel niet aansprakelijk voor schade
anders dan veroorzaakt door het niet nakomen van zijn verplichtingen genoemd in artikel 9
van deze voorwaarden.
ARTIKEL 15 - AANSPRAKELIJKHEID VAN DE KLANT
1. De klant is aansprakelijk voor de kosten en schade die de verhuizer lijdt ten gevolge van het
niet of onvoldoende verstrekken van de in artikelen 8, 10 en 11 genoemde informatie, tenzij dit de klant niet is aan te rekenen.
2. De klant is verplicht, behoudens in het geval van overmacht, de schade te vergoeden aan de
verhuizer indien door toedoen of nalaten van de klant de verhuisovereenkomst niet of niet
volgens afspraak kan worden uitgevoerd. De schadevergoeding bedraagt maximaal een
bedrag gelijk aan de verhuisprijs. Bij annulering is artikel 13 van kracht.
3. De klant zal de verhuizer op diens eerste verzoek vrijwaren in geval de verhuizer door derden
buiten overeenkomst wordt aangesproken ter zake van schade dan wel financieel nadeel −
strafrechtelijke boetes daar onder begrepen − op enigerlei wijze verband houdend met de
uitvoering van de verhuisovereenkomst door de verhuizer, diens ondergeschikten en
hulppersonen. Dit indien deze schade het gevolg is van handelen of nalaten van de klant in
strijd met enig wettelijk voorschrift, zoals ten aanzien van het zich in de inboedel
wederrechtelijk bevinden van verdovende middelen, pornografische lectuur, software
zonder licentie e.d.
ARTIKEL 16 - SCHADEMELDING
Indien bij aflevering van de verhuisgoederen beschadigingen worden geconstateerd, dient de klant deze bij de verhuizing aan de verhuizer te melden. Indien bij aflevering geen gelegenheid bestaat om eventuele beschadigingen aan de verhuisgoederen te constateren dient de klant dit tevoren of uiterlijk op het moment van aflevering schriftelijk of elektronisch te verklaren. Het verdient sterke aanbeveling beschadigingen binnen twee werkdagen na de verhuizing bij de Verhuizer schriftelijk of elektronisch te melden. Indien de verhuizer niet binnen veertien dagen na de verhuizing de hiervoor bedoelde melding heeft ontvangen wordt hij geacht de verhuizing zonder waarneembare schade te hebben uitgevoerd.
ARTIKEL 17 - SCHADEVERGOEDING BIJ AANSPRAKELIJKHEID
1. Indien een beroep op de in artikel 4 van deze voorwaarden bedoelde verzekering niet
mogelijk is, geldt dat de schade- vergoeding die de verhuizer verschuldigd is wegens het niet
nakomen van de op hem op rustende verplichtingen (artikel 9) beperkt is op grond van artikel
8:1182 BW (€ 23.000,- per inboedel) .
2. Indien de verhuizer in één en dezelfde overeenkomst op zich neemt meer dan één inboedel
te verhuizen, dan geldt zijn in het eerste lid bedoelde aansprakelijkheid per inboedel.
3. De verhuizer kan zich niet beroepen op enige beperking van zijn aansprakelijkheid, voor
zover de schade is ontstaan uit eigen handeling of nalaten, door met opzet die schade te
veroorzaken, of door roekeloosheid en met de wetenschap dat die schade er waarschijnlijk
uit zou voortvloeien.
4. Schade aan de inboedel die geringer is dan of gelijk is aan € 23,- is voor rekening van de klant,
voor schade aan de inboedel groter dan € 23,- kan de verhuizer voor het volledige
schadebedrag aansprakelijk worden gesteld, onverminderd het bepaalde in de overige leden
van dit artikel.
5. Alle op de verhuisovereenkomst gegronde of met die overeenkomst verband houdende
vorderingen verjaren conform het BW een jaar na aflevering van de verhuisgoederen.
ARTIKEL 18 - KLACHTEN
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de verhuizer tijdig nadat de klant de gebreken heeft ontdekt of behoren te ontdekken. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de klant zijn rechten ter zake verliest.
20 - TOEPASSELIJK RECHT
Het Nederlands recht is van toepassing op (de) overeenkomsten die op basis van de AVVV zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.
ARTIKEL 21 - WIJZIGINGEN
Wijzigingen in deze voorwaarden kunnen uitsluitend in overleg met de Consumentenbond tot stand komen, indien en voor zover deze voortvloeien uit wijzigingen in wet- en regelgeving, ter zake van de uitvoering van de werkzaamheden waarop deze voorwaarden betrekking hebben. In geval van zodanige wijzigingen worden deze eerst van kracht één maand nadat de wijzigingen zijn gepubliceerd. Hoekema verhuizingen, neemt de verplichting op zich om vastgestelde wijzigingen openbaar te maken.
ARTIKEL 22 - CITEERTITEL
Deze Algemene Voorwaarden voor Verhuizingen kunnen worden aangehaald als AVVV 2015.
ARTIKEL 10 - OPZEGGEN VAN DE OVEREENKOMST DOOR DE BEWAARNEMER
1. De bewaarnemer kan een bewaarneming overeenkomst tussentijds opzeggen bij
bedrijfsbeëindiging en indien voortzetting van de overeenkomst in redelijkheid niet van
hem kan worden verlangd. Hij dient het opzeggen schriftelijk of elektronisch aan de klant te
berichten en een opzegtermijn van twee maanden in acht te nemen.
2. De klant is verplicht de in bewaring gegeven verhuisgoederen terug te nemen voor het
verstrijken van de opzegtermijn tegen betaling van nog niet voldaan bewaarloon, alsmede
van eventuele ten laste van de klant komende kosten. De teruggave vindt zo veel mogelijk
plaats op het door de klant gewenste tijdstip.
3. Na het verstrijken van de opzegtermijn liggen de in bewaring gegeven verhuisgoederen bij de
bewaarnemer voor rekening en risico van de klant met dien verstande, dat de verplichting
tot het betalen van bewaarloon blijft doorlopen voor de duur van de (vervangende)
bewaarneming of tot het moment waarop de verhuisgoederen aan de klant zijn
teruggegeven dan wel deze door de bewaarnemer zijn verkocht of vernietigd.
4. In geval van bedrijfsbeëindiging geldt dat de bewaarnemer vervangende bewaarneming
dient te regelen als de klant in redelijkheid niet in staat is om met een andere bewaarnemer
een overeenkomst aan te gaan. Deze verplichting geldt niet bij nalatigheid aan de zijde van
de klant.
ARTIKEL 11 - TERUGGAVE
1. De bewaarde verhuisgoederen worden teruggegeven op het adres van de bewaarplaats,
tenzij anders wordt overeen gekomen.
2. De bewaarde verhuisgoederen worden teruggegeven aan de klant met inachtneming van
artikel 14 lid 2. Als dit niet mogelijk is worden zij overhandigd aan degene die daartoe door
de klant schriftelijk of elektronisch is gemachtigd. Als er geen gemachtigde is worden zij
overhandigd aan degene die uit anderen hoofde dan de bewaarneming overeenkomst recht
heeft op teruggave daarvan, tenzij daarop beslag is gelegd en uit de vervolging van dit beslag
een verplichting tot afgifte aan de beslaglegger voortvloeit.
3. Bij tussentijdse teruggave van een deel van de in bewaring genomen verhuisgoederen, dient
een door de bewaarnemer en de klant te ondertekenen lijst te worden opgesteld, waarop
de teruggegeven goederen vermeld staan. De bewaar nemer kan van de klant een
zekerheidsstelling verlangen voor de voldoening van het bewaarloon, wanneer de waarde
van de nog niet teruggegeven goederen daartoe aanleiding geeft of overigens, wanneer hij
gegronde redenen heeft te twijfelen aan tijdige betaling van het bewaarloon in de
toekomst.
4. De bewaarneming overeenkomst eindigt door het overlijden van de klant, wanneer de klant
onder curatele wordt gesteld, aan hem/haar surseance van betaling is verleend dan wel
hij/zij in staat van faillissement komt te verkeren. Het bewaar loon is alsdan verschuldigd tot
en met de maand volgende op de maand waarin betreffende gebeurtenis plaatsvond. De
erfgenamen c.q. de curator of de bewindvoerder is/zijn verplicht de verhuisgoederen terug
te nemen voor het einde van de periode waarover bewaarloon moet worden betaald. De
artikelen 9 en 14 zijn van overeenkomstige toepassing.
ARTIKEL 12 - VERPLICHTINGEN VAN DE BEWAARNEMER
1. De bewaarnemer verplicht zich verhuisgoederen te bewaren en terug te geven, waarbij hij is
gehouden de verhuis goederen terug te geven in de staat waarin hij ze heeft ontvangen. Bij
de bewaring moet de bewaarnemer de zorg van een goed bewaarder in acht nemen.
2. De bewaarnemer is verplicht de klant gedurende de bewaarneming toegang te verschaffen
tot de in bewaring genomen verhuisgoederen tegen vergoeding van de daaraan verbonden
extra door de bewaarnemer te maken kosten en mits daaromtrent vooraf met de
bewaarnemer een afspraak is gemaakt.
ARTIKEL 13 - VERZEKERING
1. De bewaarnemer is verplicht verzekerd te zijn tegen zijn aansprakelijkheidsrisico’s uit hoofde
van de wet en deze voorwaarden.
2. De bewaarnemer wijst de klant erop dat, teneinde verzekerd te zijn tegen risico’s waarvoor
de bewaarnemer niet aansprakelijk is:
a. de klant een tijdelijke opslagverzekering voor verhuisgoederen voor de
bewaarneming periode dient af te sluiten, dan wel
b. de klant zijn eigen inboedelverzekering gedurende de bewaarneming dient over te schrijven naar het adres van de bergplaats.
ARTIKEL 14 - BETALING EN ZEKERHEDEN
1. Het bewaarloon en eventuele andere uit de overeenkomst voortvloeiende kosten moeten door de klant(en) hoofdelijk per overeengekomen periode worden betaald.
2 Alle kosten die de klant verschuldigd is aan de bewaarnemer moeten voor teruggave van de verhuisgoederen zijn voldaan. De bewaarnemer heeft het recht van retentie (terughouding)
op de in bewaring genomen verhuisgoederen totdat de klant aan al zijn
betalingsverplichtingen uit de bewaarneming overeenkomst of voorgaande tussen dezelfde partijen gesloten verhuisovereenkomst heeft voldaan.
3.De klant is in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. De bewaarnemer zendt na het verstrijken van die datum een betalingsherinnering en geeft de klant de gelegenheid
binnen 14 dagen na ontvangst van deze betalings herinnering alsnog te betalen. Als na het
verstrijken van de in de betalingsherinnering gestelde termijn nog steeds niet is betaald, is de
bewaarnemer gerechtigd de wettelijke rente in rekening te brengen vanaf het verstrijken van
de betalings datum, evenals de door hem in redelijkheid gemaakte buitengerechtelijke
incassokosten. De hoogte van deze buiten gerechtelijke incassokosten is onderworpen aan
wettelijke grenzen.
4. Als de betalingsachterstand van de klant meer dan drie maanden bedraagt, gerekend vanaf
de oorspronkelijke betalings- datum, of zodra de betalingsachterstand de dagwaarde van de
in bewaring genomen verhuisgoederen inclusief kosten van verkoop en ruiming overtreft,
verkrijgt de bewaarnemer het recht de overeenkomst op te zeggen.
5. De bewaarnemer dient minimaal eenmaal per aangetekende brief aan het bij bewaarnemer
laatst bekende adres van de klant te hebben aangemaand, alvorens tot uitoefening van zijn
rechten op grond van lid 4 en lid 6 van dit artikel te kunnen overgaan.
6. De klant die verhuisgoederen aan de bewaarnemer afgeeft ter uitvoering van een
overeenkomst vestigt daarmee een vuistpandrecht op die verhuisgoederen ten gunste van
de bewaarnemer ter meerdere zekerheid van betaling van al hetgeen hij aan de
bewaarnemer verschuldigd is of zal worden. De bewaarnemer mag tot (openbare) verkoop
van de verhuisgoederen over gaan, tenzij de klant een klacht, zoals omschreven in artikel 20
van deze voorwaarden, heeft ingediend bij de Geschillencommissie Verhuizen. Alvorens tot
verkoop over te gaan zal de bewaarnemer de klant:
a. indien en voor zover de adresgegevens van de klant bekend zijn, nogmaals per
aangetekende brief sommeren alle verschuldigde kosten te betalen. In de brief
dient vermeld te worden dat de bewaarnemer tot openbare (of onderhandse, zie lid
7) verkoop zal overgaan als de klant ook de in de sommatie gestelde termijn laat
verstrijken;
b. indien en voor zover de adresgegevens van de klant niet bekend zijn of wanneer het
aangetekend schrijven de klant om welke reden dan ook niet heeft bereikt, wordt de
hiervoor onder a) genoemde mededelingen via een deurwaardersexploot gedaan,
aan het bij bewaarnemer laatst bekende adres van de klant.
7. De openbare verkoop mag worden vervangen door een onderhandse verkoop, indien de te
verwachten kosten van de openbare verkoop meer zullen bedragen dan de geschatte
opbrengt van de verhuisgoederen, met inachtneming van de geldende wettelijke regels.
Echter, als de opbrengst van de verkoop van de verhuisgoederen de vorderingen van de
bewaarnemer overstijgt wordt het overschot, indien mogelijk aan de klant ter hand gesteld
of op zijn bankrekening overgemaakt.
ARTIKEL 15 - AANSPRAKELIJKHEID VAN DE BEWAARNEMER
1. Bij het niet nakomen van de op hem rustende verplichtingen is de bewaarnemer
aansprakelijk voor de daardoor ontstane schade, tenzij het niet-nakomen is veroorzaakt door een omstandigheid die een zorgvuldig bewaarnemer niet heeft kunnen vermijden en voor zover zulk een bewaarnemer de gevolgen daarvan niet heeft kunnen verhinderen.
2. De bewaarnemer kan zich niet van zijn aansprakelijkheid ontheffen met een beroep op:
a. de gebrekkigheid van de bewaarplaats;
b. de gebrekkigheid van het materiaal dat hij gebruikt;
c. enig door toedoen van derden, wier handelingen niet voor risico van de klant komen, aan de verhuisgoederen aan gerichte schade.
3. De bewaarnemer is, mits hij aan zijn zorgplicht heeft voldaan en behoudens tegenbewijs, niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van bijzondere risico’s verbonden aan een of meer van de volgende omstandigheden:
a. schade aan of verlies van de in bewaring genomen verhuisgoederen in of het verlies voortkomt uit eigen gebrek of eigen bederf van deze verhuisgoederen;
b. schade aan zaken die niet door de bewaarnemer of zijn personeel zijn ingepakt,
verpakt of uitgepakt en die niet te wijten is aan handelingen van de bewaarnemer of
zijn personeel;
c. schade veroorzaakt door het uitlopen van vloeibare stoffen uit lampen, flessen, vaten
en dergelijke;
d. schade aan elektrische, elektronische en mechanische apparatuur, uurwerken,
barometers voor zover de schade uitsluitend samenhangt met de aard of de staat van de betrokken zaak;
e. het aflopen van de foelie van spiegels of de beschadiging daarvan;
f. schade aan de verhuisgoederen zoals door mot, houtworm of roest mits de
overeengekomen zorgmaatregelen zijn uitgevoerd;
g. schade die voortvloeit uit de aard van de in bewaring genomen zaken zelf, zoals bijvoorbeeld vers gepolitoerde of geschilderde meubelen, het loslaten van gips van
geschilderde of vergulde spiegel- of schilderijlijsten, het loslaten van lijm van
stukken van meubelen, het inwerken van de atmosfeer op pasteltekeningen, het
ontstemmen van piano’s, het achteruitgaan van de kwaliteit van informatiedragers
zoals audio- en videobanden en dergelijke, mits de overeengekomen
zorgmaatregelen zijn uitgevoerd;
h. schade als gevolg van het verloren gaan van sleutels van meubelen, tenzij deze aan
de bewaarnemer of zijn personeel werden overhandigd en hiervan blijkt uit de inventarislijst;
i. schade als gevolg van het verloren gaan van zaken zoals bankpapier, munten en
penningen, geldswaardig papier, edele metalen, edelgesteente, sieraden,
documenten en verzamelingen als niet uit de inventarislijst of een ander door de klant en de bewaarnemer ondertekend document blijkt dat deze zaken
daadwerkelijk in bewaring zijn gegeven.
4. Wanneer de bewaarnemer bewijst dat, gelet op de omstandigheden van het geval, het niet nakomen van de op hem uit hoofde van de in artikel 12 rustende verplichting een gevolg heeft kunnen zijn van een of meer der hierboven in lid 3 genoemde bijzondere risico’s, wordt vermoed, dat het niet nakomen daaruit voortvloeit, onverminderd de bevoegdheid van de klant tot het leveren van tegenbewijs.
ARTIKEL 16 - AANSPRAKELIJKHEID VAN DE KLANT
1. De klant moet de schade die de bewaarnemer heeft geleden als gevolg van door de klant in
bewaring gegeven verhuisgoederen vergoeden, alsmede alle noodzakelijk gemaakte kosten
van eventuele ontruiming, verkoop, betekening van deurwaardersexploten, en dergelijke. 2. Indien de klant zijn verplichting niet is nagekomen als bedoeld in artikel 7, komen eventuele
kosten die daarvan het gevolg zouden zijn ten laste van de klant.
ARTIKEL 17 - SCHADEMELDING
1. Direct waarneembare schade dient bij of dadelijk na de teruggave aan de bewaarnemer te
worden gemeld, bij gebreke waarvan de bewaarnemer wordt geacht de verhuisgoederen
zonder direct waarneembare schade te hebben terug gegeven.
2. Niet-direct waarneembare schade dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen veertien
dagen na de teruggave aan de bewaarnemer te worden gemeld, bij gebreke waarvan de
bewaarnemer wordt geacht de verhuisgoederen zonder niet-direct waarneembare schade te
hebben teruggeven.
3. Dadelijk na teruggave kan de klant op verzoek uitstel worden verleend van de in lid 1 en 2
vermelde termijnen. Eventuele schade dient alsdan vóór het verstrijken van de
uitsteltermijn te worden gemeld.
4. De schadeaangifte dient schriftelijk of elektronisch te gebeuren.
ARTIKEL 18 - SCHADEVERGOEDING BIJ AANSPRAKELIJKHEID
1. Voor zover de bewaarnemer aansprakelijk is wegens het niet nakomen van zijn
verplichtingen zoals genoemd in artikel 12 heeft de klant recht op een vergoeding welke als
volgt is samengesteld:
a. bij totaal verlies of vermissing: een vergoeding gelijk aan de waarde die het
betrokken verhuisgoed zou hebben gehad op het tijdstip waarop en de plaats waar
het had moeten worden afgeleverd, vermeerderd met eventuele kosten die direct
verband houden met de schade;
b. bij gedeeltelijk verlies of beschadiging: een vergoeding die ter keuze van de klant
bestaat uit: waar het had moeten worden afgeleverd, verminderd met de restwaarde
van het verhuisgoed bij de teruggave, alsmede met eventuele besparingen aan de
zijde van de klant.
2. De schadevergoeding die de bewaarnemer op grond van een door hem aangegane
overeenkomst tot bewaarneming van verhuisgoederen is verschuldigd wegens het niet
nakomen van de op hem uit hoofde van die overeenkomst rustende verplichtingen, is
beperkt tot het bedrag zoals vastgesteld in het Koninklijk Besluit van 11 maart 1991, ter
uitvoering van artikel 8:1182 BW (€ 23.000 per inboedel). Partijen kunnen evenwel
overeenkomen dat de maximale contractuele aansprakelijkheid van de bewaarnemer uit
deze overeenkomst tegen vergoeding verhoogd wordt tot een nader aan te geven bedrag.
3. De mogelijkheid tot het instellen van een vordering door de klant vervalt een jaar na de
datum van teruggave van de ver-huisgoederen, dan wel na beëindiging van de overeenkomst
op grond van artikel 9 en artikel 10 van deze voorwaarden.
ARTIKEL 19 - KLACHTEN
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de bewaarnemer tijdig nadat de klant de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de klant zijn rechten ter zake verliest.
ARTIKEL 20 - GESCHILLENREGELING
1. Geschillen tussen een consument en de bewaarnemer over de totstandkoming of de
uitvoering van de bewaarnemings- overeenkomst als bedoeld in artikel 1 sub c kunnen zowel
door de consument als door de bewaarnemer aanhangig worden gemaakt bij de
Geschillencommissie Verhuizen,
Bordewijklaan 46, Postbus 90600,
2509 LP Den Haag
(www.sgc.nl).
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de
klant zijn klacht eerst bij de bewaarnemer heeft ingediend.
3. Nadat de klacht bij de bewaarnemer is ingediend, moet het geschil uiterlijk twaalf maanden
na het indienen van de klacht bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
4. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de
bewaarnemer aan deze keuze gebonden. Indien de bewaarnemer een geschil aanhangig wil
maken bij de Geschillencommissie, moet hij de klant vragen zich binnen vijf weken uit te
spreken of hij daarmee akkoord gaat. De bewaarnemer dient daarbij aan te kondigen dat hij
zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter
aanhangig te maken.
5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor
haar geldende reglement. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden krachtens
dat reglement bij wege van bindend advies. Het reglement wordt desgevraagd toegezonden.
Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde geschillencommissie is bevoegd van
geschillen kennis te nemen.
ARTIKEL 21 - TOEPASSELIJK RECHT
Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van de AVBV zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.
ARTIKEL 22 - WIJZIGINGEN
Wijzigingen in deze voorwaarden kunnen uitsluitend in overleg met de Consumentenbond tot stand komen, indien en voor zover deze voortvloeien uit wijzigingen in wet- en regelgeving, ter zake van de uitvoering van de werkzaamheden waarop deze voorwaarden betrekking hebben. In geval van zodanige wijzigingen worden deze eerst van kracht één maand nadat de wijzigingen zijn gepubliceerd. Hoekema verhuizingen, neemt de verplichting op zich om vastgestelde wijzigingen openbaar te maken.
ARTIKEL 23 - CITEERTITEL
De Algemene Voorwaarden voor Bewaarneming Verhuisgoederen kunnen worden aangehaald als AVBV 2015.
ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DE UITVOERING VAN HANDYMANDIENSTEN AVHD 2015
ARTIKEL 1 - DEFINITIES
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Klant:
de opdrachtgever die handelt als consument dan wel in de
uitoefeningen beroep of bedrijf;
Consument: natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- en beroepsactiviteit vallen;
Verhuizer: Hoekema verhuizingen, die beroepsmatig consumentenverhuizingen
verzorgt en bedrijfsmatig kleinschalige Handymanklus-
werkzaamheden verricht;
Handymanovereenkomst: de overeenkomst van kluswerkzaamheden waarbij de verhuizer zich
tegenover de klant verbindt tot het uitvoeren van
kluswerkzaamheden;
Meer- en minderwerk: door de klant gewenste toevoegingen aan of verminderingen van het
overeengekomen werk, die leiden tot bijbetaling boven of verlaging
van de overeengekomen prijs;
ARTIKEL 2 - WERKINGSSFEER
Deze algemene voorwaarden – hierna te noemen Handymanvoorwaarden – zijn van toepassing op elk aanbod en overeenkomsten tussen klant en de verhuizer.
ARTIKEL 3 - SLUITEN VAN DE OVEREENKOMST
1. De verhuizer draagt er zorg voor dat elke opdracht in beginsel schriftelijk wordt vastgelegd.
Een opdracht omvat een duidelijke omschrijving van de te verrichten werkzaamheden met:
- een vermelding van het tijdstip waarop het werk kan worden begonnen en een aanduiding
van de duur van het werk;
- de prijs van het werk;
- de betaalwijze.
2. De klant en de verhuizer kunnen afspraken maken op basis van twee
prijsvormingsmethoden:
- vaste prijs;
- regie.
3. Van een vaste prijs kan bij de eindafrekening uitsluitend worden afgeweken op grond van
een bepaling in deze Handy manvoorwaarden. Bij regie komen klant en de verhuizer overeen
dat de gemaakte kosten van de verhuizer worden vergoed; tevoren wordt het uurtarief
vastgesteld en zo mogelijk ook de andere kosten; bij iedere afrekening maakt de verhuizer
een opstelling van de bestede uren en alle overige kosten, waaronder de kosten van
materialen die op de opdracht betrekking hebben. Bij regie kan desgewenst een richtprijs
worden afgegeven. Een richtprijs geldt als een zo nauwkeurig mogelijke schatting van de
uiteindelijk verschuldigde totaalprijs; deze schatting betreft het aantal te besteden uren
en/of de te verwerken materialen en/of de overige kosten. Een combinatie van de twee
prijsvormingsmethoden (deels vaste prijs, deels regie) is eveneens mogelijk.
4. Indien de klant een consument betreft, zullen alle prijzen inclusief BTW vermeld worden.
5. De verhuizer draagt er zorg voor dat deze Handymanvoorwaarden tijdig aan de klant ter
hand worden gesteld, doch uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst.
ARTIKEL 4 - VERPLICHTINGEN VAN DE VERHUIZER
1. De verhuizer staat ervoor in, dat het werk goed en deugdelijk wordt opgeleverd in
overeenstemming met de bepalingen van de overeenkomst en dat hij gebruik maakt van
deugdelijke werkwijzen en materialen.
2. Bij de voorbereidingen en uitvoering van de opdracht zal de verhuizer, voor zover
redelijkerwijs mogelijk, inspelen op en rekening houden met de wensen van de klant.
3. De verhuizer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde
voorschriften en regelgeving in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de
uitvoering van het
4. De verhuizer is verplicht de klant te wijzen op:
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden voor zover verhuizer deze kent of
redelijkerwijs behoort te kennen;
- onjuistheden in de door de klant verlangde constructies en werkwijzen;
- kenbare gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
- gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de klant ter
beschikking zijn gesteld;
Een en ander voor zover deze zich vóór of tijdens de uitvoering van het werk aan de
verhuizer openbaren en de verhuizer ter zake deskundig moet worden geacht.
5. Indien de verhuizer één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is het
gehouden de in redelijkheid hiermee verband houdende schade te vergoeden.
ARTIKEL 5 - VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT
1. De klant staat in voor de deugdelijkheid en de geschiktheid van de door hem ter beschikking
gestelde of voorgeschreven materialen en hulpmiddelen én voor de juistheid van de door
hem verstrekte gegevens.
2. De klant dient er voor te zorgen dat verhuizer zijn werkzaamheden tijdig en deugdelijk kan
verrichten.
3. Indien de klant één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is hij
gehouden de in redelijkheid hiermee verband houdende schade te vergoeden.
4. De klant draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
- onjuistheden in de door de klant verlangde constructies en werkwijzen;
- kenbare gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
- gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de klant ter
beschikking zijn gesteld. Dit doet niet af aan de waarschuwingsplicht van de verhuizer op
grond van artikel 4 lid 4.
ARTIKEL 6 - WIJZIGING VAN DE OPDRACHT
Partijen kunnen meer- en minderwerk overeenkomen, waarbij de verhuizer ervoor zorg draagt dat zulks schriftelijk wordt vastgelegd zoals bedoeld in artikel 3 met inbegrip van het akkoord van de klant.
ARTIKEL 7 - ONVOORZIENE COMPLICATIES
1. Wanneer zich onvoorziene complicaties voordoen, doet de verhuizer hiervan zo spoedig
mogelijk mededeling aan de klant.
2. Indien de verhuizer de klant niet kan bereiken, dient verhuizer het werk te onderbreken,
behalve indien de onvoorziene complicatie onmiddellijk handelen vereist.
3. Eventuele extra kosten, die de verhuizer moet maken in verband met een onvoorziene
complicatie die onmiddellijk handelen vereist en die noodzakelijk zijn ter beperking van de
schade, zullen door de klant worden vergoed, tenzij de schade aan de verhuizer is toe te
rekenen.
ARTIKEL 8 - OPLEVERING
1. Na voltooiing van het werk nodigt de verhuizer de klant uit voor oplevering van het
uitgevoerde werk. De klant dient hierop binnen een redelijke termijn te reageren en kan het
werk al dan niet onder voorbehoud aanvaarden dan wel weigeren onder aanwijzing van de
gebreken.
2. Indien er gebreken worden geconstateerd, die door de verhuizer dienen te worden hersteld,
zal verhuizer deze gebreken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee weken na de
opleveringsdatum herstellen, tenzij dit onmogelijk is ten gevolge van omstandigheden die
buiten de risicosfeer van de verhuizer vallen.
ARTIKEL 9 - BETALING IN TERMIJNEN
1. Indien partijen betaling in termijnen zijn overeengekomen, geschiedt betaling in
evenredigheid met de voortgang. De betaling dient uiterlijk twee weken na ontvangst van de
rekening plaats te vinden.
2. Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de verhuizer zijn verplichtingen ter zake
voortzetting van het werk niet nakomt, heeft de klant de bevoegdheid de betaling op te
schorten.
3. Indien de klant zijn verplichtingen ter zake van de betalingen niet nakomt heeft de verhuizer
de bevoegdheid zijn verplichtingen ter zake voortzetting van het werk op te schorten.
ARTIKEL 10 - EINDAFREKENING
1. De verhuizer zal de eindafrekening tijdens de oplevering aan de klant ter hand stellen ofwel
zo spoedig mogelijk na de oplevering doen toekomen.
2. Wanneer de overeenkomst is gebaseerd op regie (al dan niet in combinatie met een
richtprijs), bevat de eindafrekening een opstelling van de bestede uren, geleverde
materialen en overige kosten (zoals gereedschapshuur, parkeergelden, precario, e.d.).
3. Wanneer de overeenkomst is gebaseerd op een vaste prijs, bevat de eindafrekening een
opstelling van de vaste prijs, het eventuele ‘meer- en/of minderwerk’ en eventuele extra
kosten op grond van onvoorziene complicaties.
4. De eindafrekening bevat tevens een opstelling van eventueel door de klant reeds betaalde
bedragen en van het resterende saldo.
5. Alle betalingen dienen binnen 2 weken na ontvangst van de rekening plaats te vinden, tenzij
partijen een andere termijn zijn overeengekomen.
ARTIKEL 11 - OPSCHORTING VAN DE BETALING
1. Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft de klant het recht de
betaling op te schorten, met dien verstande dat het op te schorten bedrag in redelijke
verhouding dient te staan tot het geconstateerde gebrek.
2. Indien het opgeschorte bedrag niet in redelijke verhouding staat tot het geconstateerde
gebrek, heeft de verhuizer het recht de wettelijke rente in rekening te brengen over het
teveel opgeschorte bedrag.
ARTIKEL 12 - NIET NAKOMEN BETALINGSVERPLICHTING
1. Indien de klant niet tijdig betaalt, wordt hij geacht zonder verdere ingebrekestelling wettelijk
in verzuim te verkeren. Niettemin zendt de verhuizer na het verstrijken van de
betalingstermijn (als bedoeld in artikel 9 lid 1 en artikel 10 lid 5) één betalingsherinnering.
Daarin wijst hij de klant op zijn verzuim en geeft alsnog de gelegenheid binnen twee weken
na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.
2. Over betaling die niet tijdig is verricht, kan de verhuizer rente in rekening brengen vanaf het
verstrijken van de betalingstermijn (als bedoeld in artikel 10 lid 5) tot de dag van ontvangst
van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.
3. De verhuizer is na verloop van de in lid 1 genoemde termijn bevoegd zonder nadere
ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag.
ARTIKEL 13 - GARANTIE
1. De verhuizer garandeert dat eventuele na de oplevering aan de dag getreden gebreken
gedurende een termijn van een jaar vanaf de oplevering kosteloos zullen worden verholpen,
tenzij hij aantoont dat het gebrek geen gevolg is van het werk. Indien partijen een langere
termijn zijn overeengekomen, dient dit op het opdrachtformulier vermeld te staan. Het
voorgaande laat onverlet dat verhuizer ook na die periode voor eventuele gebreken in het
werk aansprakelijk kan zijn op grond van de wet.
2. De gebreken als bedoeld in lid 1 zijn gebreken die niet eerder dan het moment van
ontdekking door de consument onderkend hadden kunnen worden en door de consument
binnen bekwame tijd schriftelijk aan de ondernemer zijn meegedeeld. Te laat klagen kan
betekenen dat de klant zijn rechten ter zake verliest.
ARTIKEL 15 - NAKOMINGSGARANTIE BINDENDE ADVIEZEN
1. Hoekema verhuizingen staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen door haar
leden, tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de verzending
hiervan, ter toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling herleeft, indien het
bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit
blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van € 10.000,- per bindend
advies, wordt dit bedrag door Hoekema verhuizingen aan de consument uitgekeerd. Bij
bedragen groter dan € 10.000,- per bindend advies, wordt de consument een bedrag van
€ 10.000,- uitgekeerd. Voor het meerdere heeft de Hoekema verhuizingen een
inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt. Deze
inspanningsverplichting houdt in dat de consument wordt aangeboden zijn vordering aan
Hoekema verhuizingen over te dragen, waarna deze op eigen naam en op kosten van de
Hoekema verhuizingen de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de
consument.
2. Hoekema verhuizingen verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat ten behoeve van
het in behandeling nemen van het geschil door de consument is voldaan aan de daartoe
bepaalde formele inname-vereisten (betaling klachtengeld, retournering ingevuld en
ondertekend vragenformulier en eventuele depotstorting), van één van de volgende
situaties sprake is:
- aan het lid is surseance van betaling verleend;
- het lid is failliet verklaard;
- de bedrijfsactiviteiten zijn feitelijk beëindigd. Bepalend voor deze situatie is de
datum
waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum,
waarvan Hoekema verhuizingen aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk
zijn beëindigd.
3. De verhuizer heeft ten behoeve van de consument een aanvullende verzekering afgesloten.
Deze verzekering biedt dekking voor de aansprakelijkheid van verhuizer ten opzichte van de
klant tot een bedrag van € 50.000,- per aanspraak. Voor materiële schade aan het werk, de
voor het werk bestemde materialen geldt een bedrag van € 10.000,- en voor de bestaande
ARTIKEL 16 - WIJZIGING VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN
Wijzigingen in deze voorwaarden kunnen uitsluitend in overleg met de Consumentenbond tot stand komen, indien en voor zover deze voortvloeien uit wijzigingen in wet- en regelgeving, ter zake van de uitvoering van de werkzaamheden waarop deze voorwaarden betrekking hebben. In geval van zodanige wijzigingen worden deze eerst van kracht één maand nadat de wijzigingen zijn gepubliceerd. Hoekema verhuizingen, neemt de verplichting op zich om vastgestelde wijzigingen openbaar te maken.
ARTIKEL 17 - CITEERTITEL
De Algemene voorwaarden voor de uitvoering van kunnen worden aangehaald als AVHD 2015.