INHOUD ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR VERHUIZEN AVVV 2015
ARTIKEL 1 - Definities 3 ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid 3 ARTIKEL 3 - De offerte 4 ARTIKEL 4 - Verzekering inboedel 4 ARTIKEL 5 - Verhuisprijs 5 ARTIKEL 6 - De overeenkomst 6
ARTIKEL 7 - Informatieplicht van de klant 6 ARTIKEL 8 - Verplichtingen van de Verhuizer 7 ARTIKEL 9 - Gevaarlijke zaken of stoffen 7 ARTIKEL 10 - Douaneformaliteiten 7 ARTIKEL 11 - Wijziging van de overeenkomst bij het verhuizen 7 ARTIKEL 12 - Annuleren en Ontbinden 8 ARTIKEL 13 - De betaling 8 ARTIKEL 14 - Aansprakelijkheid van de Verhuizer 9 ARTIKEL 15 - Aansprakelijkheid van de klant 10 ARTIKEL 16 - Schademelding 11 ARTIKEL 17 - Schadevergoeding bij aansprakelijkheid 11 ARTIKEL 18 - Klachten 11 ARTIKEL 20 - Toepasselijk recht 12 ARTIKEL 21 - Wijzigingen 12 ARTIKEL 22 - Citeertitel 12


INHOUD ALGEMENE VOORWAARDEN BEWAARNEMING VERHUISGOEDEREN AVBV 2015

ARTIKEL 1 - Definities

ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid 13 ARTIKEL 3 - Vooraf verstrekken van informatie door partijen 13 ARTIKEL 4 - De offerte 14 ARTIKEL 5 - Bewaarloon 14 ARTIKEL 6 - De overeenkomst 15 ARTIKEL 7 - Adreswijziging 15 ARTIKEL 8 - Annuleren 15 ARTIKEL 9 - Opzeggen van de overeenkomst door de klant 15 ARTIKEL 10 - Opzeggen van de overeenkomst door de bewaarnemer 16 ARTIKEL 11 - Teruggave 16 ARTIKEL 12 - Verplichtingen van de bewaarnemer 17 ARTIKEL 13 - Verzekering 17 ARTIKEL 14 - Betaling en zekerheden 17 ARTIKEL 15 - Aansprakelijkheid van de bewaarnemer 18 ARTIKEL 16 - Aansprakelijkheid van de klant 19 ARTIKEL 17 - Schademelding 19 ARTIKEL 18 - Schadevergoeding bij aansprakelijkheid 20 ARTIKEL 19 - Klachten 20 ARTIKEL 21 - Toepasselijk recht 21 ARTIKEL 22 - Wijzigingen 21 ARTIKEL 23 - Citeertitel
INHOUD ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DE UITVOERING VAN HANDYMANDIENSTEN
AVHD 2015
22

ARTIKEL 1 - Definities 22 ARTIKEL 2 - Werkingssfeer 22 ARTIKEL 3 - Sluiten van de overeenkomst 22 ARTIKEL 4 - Verplichtingen van de Verhuizer 23 ARTIKEL 5 - Verplichtingen van de klant 23 ARTIKEL 6 - Wijziging van de opdracht 24 ARTIKEL 7 - Onvoorziene complicaties 24 ARTIKEL 8 - Oplevering 24 ARTIKEL 9 - Betaling in termijnen 24 ARTIKEL 10 - Eindafrekening 24 ARTIKEL 11 - Opschorting van de betaling 25 ARTIKEL 12 - Niet nakomen betalingsverplichting 25 ARTIKEL 13 - Garantie 25 ARTIKEL 15 - Nakomingsgarantie bindende adviezen 26 ARTIKEL 16 - Wijziging van de Algemene Voorwaarden 27 ARTIKEL 17 - Citeertitel

De AVVV 2015, AVBV 2015 EN AVHD 2015 zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfregulering (CZ) en treden in werking per 1 april 2015.

ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR VERHUIZINGEN AVVV 2015

ARTIKEL 1 - DEFINITIES
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Klant: de opdrachtgever, en/of consument wiens verhuisgoederen
onderwerp zijn van de verhuis overeenkomst;
Consument: consument, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten
zijn bedrijf- of beroeps activiteit;
Consumentenverhuizing: verhuizing van de inboedel van een consument;
Verhuizer: Hoekema verhuizingen, die beroepsmatig consumentenverhuizingen
verzorgt;
Verhuisovereenkomst: de overeenkomst van goederenvervoer waarbij de verhuizer zich
tegenover de klant verbindt verhuisgoederen te vervoeren hetzij
uitsluitend in een gebouw of woning, hetzij uitsluitend ten dele in
een gebouw of woning en ten dele over de weg, hetzij uitsluitend
over de weg;
Verhuisgoederen: zaken die zich in een, al dan niet, overdekte ruimte bevinden en die
tot de stoffering, meubilering of inrichting van die ruimte bestemd
zijn en als zodanig reeds zijn gebruikt;
Inboedel: al de verhuisgoederen, die onder de verhuisovereenkomst vallen;
niet tot de inboedel worden gerekend geld en geldswaardig papier; Consumentenverhuizing: verhuizing van de inboedel van een natuurlijke persoon, die niet
handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf;
Bedrijf: iedere onderneming of instelling al dan niet zelfstandig gevestigd,
met of zonder winstoogmerk;
Vertragingsschade: vermogensschade ten gevolge van vertraagde aflevering van
verhuisgoederen, zoals genoemd in artikel 6:96 BW;
Nieuwwaarde: het bedrag dat onmiddellijk voor de schade nodig is om nieuwe zaken
van dezelfde soort en kwaliteit aan te schaffen;
Dagwaarde: de nieuwwaarde onder aftrek van een bedrag wegens
waardevermindering door veroudering of slijtage;
Marktwaarde: het bedrag waarvoor een zaak kan worden verhandeld op de
reguliere markt;
Meerwerk: de op later verzoek van de klant door de verhuizer te verrichten
werkzaamheden, welke niet bij het sluiten van de
verhuisovereenkomst zijn over één gekomen;
Minderwerk: bij het sluiten van de verhuisovereenkomst overeengekomen
werkzaamheden ten aanzien waarvan de verhuizer de klant later
overeenkomen, dat deze werkzaamheden niet door de verhuizer
zullen worden verricht.

ARTIKEL 2 - TOEPASSELIJKHEID
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op consumentenverhuizingen:
- binnen een gebouw; of
- waarbij sprake is van vervoer uitsluitend over de weg, inclusief vervoer van
vrachtauto per ferry- of spoor binnen Europa, als onderdeel van het wegvervoertraject
(bijv. vervoer naar UK per ferry of via de Kanaal tunnel);
- of een combinatie daarvan.
Een en ander voor zover deze binnen, vanuit of naar Nederland plaatshebben.
2. Op verhuizingen die (deels) niet over de weg worden uitgevoerd kunnen andere algemene
voorwaarden worden overeen gekomen.
3. Deze algemene voorwaarden zijn niet van toepassing op:
- consumentenverhuizingen overzee;
- consumentenverhuizingen in opdracht van een derde die tegen de wil van de eigenaar van
de verhuisgoederen plaatsvinden (huisuitzettingen);
- de verkoop en verhuur van materialen die door de klant worden gebruikt om voor eigen
rekening en risico een verhuizing uit te voeren.
4. Indien in verband met de verhuizing eveneens opslag c.q. bewaarneming van de
verhuisgoederen plaatsvindt, dan zijn daarop van toepassing de Algemene Voorwaarden
voor bewaarneming Verhuisgoederen (AVBV 2015). Voorts zullen op eerste verzoek de
voorwaarden worden toegezonden. De voor waarden kunnen worden bekeken op de
website
www.hoekemaverhuizingen.nl
.

ARTIKEL 3 - DE OFFERTE
1. De offerte wordt schriftelijk of elektronisch uitgebracht.
2. In de offerte worden in ieder geval vermeld:
- de door de verhuizer te verrichten werkzaamheden;
- de prijs van die werkzaamheden (inclusief BTW);
- de wijze waarop de prijs wordt berekend (regie of aanneemsom)
- het moment en de wijze van betaling;
- dat de inboedel tijdens de verhuizing binnen Nederland is verzekerd tot een bedrag van
€ 50.000 overeenkomstig artikel 4 van deze voorwaarden;
- dat in geval van bewaarneming als onderdeel van de verhuizing binnen Nederland de
inboedel de eerste 30 dagen tegen dezelfde condities is verzekerd als tijdens de verhuizing;
- voor zover bekend: de datum en het aanvangstijdstip van de verhuizing alsmede een
globale aanduiding van de in redelijkheid te verwachten duur van de verhuizing.
- dat op de te verrichten werkzaamheden deze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
deze zijn terug te vinden op de website
www.hoekemaverhuizingen.nl
.
3. De offerte wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende dertig dagen
na offertedatum.

ARTIKEL 4 - VERZEKERING INBOEDEL
1. De verhuizer heeft de inboedel voor de klant tijdens de verhuizing binnen Nederland
verzekerd tot een bedrag van € 50.000,-tegen alle verliezen van en materiële schade van de
inboedel zoals nader omschreven in de Algemene Verzekeringsvoorwaarden voor
Particuliere Verhuisgoederen (PV05).
2. Bij uitkering van de schade op grond van deze verzekering gelden aanvullend de volgende
voorwaarden:
- De inboedel is, met uitzondering van de hierna genoemde voer- en vaartuigen en
voorwerpen met een antiquarische of zeldzaamheidswaarde, verzekerd op basis van
nieuwwaarde, tenzij de dagwaarde minder is dan 40% van de nieuwwaarde. In dat laatste
geval wordt de dagwaarde vergoed.
- Bij motorrijtuigen, aanhangwagens, caravans, vaartuigen en de daarbij behorende
onderdelen en accessoires geldt altijd een uitkering op grond van de dagwaarde.
- Bij voorwerpen met een antiquarische of zeldzaamheidswaarde geldt een uitkering op
basis van marktwaarde. Als schade wordt aangemerkt het verschil tussen de waarde van
de verzekerde zaken onmiddellijk voor en onmiddellijk na de gebeurtenis, of naar keuze
van de verzekeraars de onmiddellijk na de gebeurtenis door experts vastgestelde
herstelkosten, vermeerderd met de door het herstel niet opgeheven waardevermindering
zoals deze door experts is vastgesteld.
- Bij diefstal van lijfsieraden geldt een maximale verzekering van € 5.000,- per gebeurtenis.
- Bij schade aan zaken bestemd voor handels- en beroepsdoeleinden wordt een maximale
vergoeding verleend van € 25.000,- per gebeurtenis.
3. Bepaling van de waarde (nieuwwaarde, dagwaarde of marktwaarde) gebeurt door experts, of
op basis van voortaxatie indien er een geldig taxatierapport bestaat. Als er delen van de
verhuisgoederen vooraf zijn getaxeerd, dan geldt deze voortaxatie gedurende drie jaar
(gerekend vanaf datum dagtekening van het taxatierapport).
4. Herstel van beschadigingen en vervanging van gedeeltelijk verloren gegane goederen, dan
wel vermiste goederen mag pas plaatsvinden nadat tussen de klant en de verhuizer (c.q. de
schade-expert of de verzekeraar) overeen stemming is bereikt over het bedrag van de
schade, of nadat de schade voldoende is gedocumenteerd.
5. Bij bewaarneming als onderdeel van de verhuizing binnen Nederland, is de inboedel de
eerste 30 dagen verzekerd als bij een verhuizing. Indien er tussen partijen geen andere
afspraken worden gemaakt, blijft de inboedel (tegen vergoeding) verzekerd overeenkomstig
lid 1 van dit artikel. Indien de verzekering (eventueel voor een gewijzigd bedrag) niet wordt
voort gezet, dan is de aansprakelijkheid van de bewaarnemer na afloop van de eerste 30
dagen opslag beperkt op basis van de AVBV 2015 (artikel 15 en 18).

ARTIKEL 5 - VERHUISPRIJS
1. Als methode om de verhuisprijs te berekenen wordt gehanteerd:
- een all-in prijs (methode aanneming van werk) waarvoor de verhuizing volledig wordt
uitgevoerd, met inbegrip van de omzetbelasting en de overeengekomen elementen en
werkzaamheden genoemd in het tweede lid 6 van dit artikel, doch met uitsluiting van de
onvoorziene uitgaven bedoeld in het derde lid;
- een regieprijs, berekend op basis van vooraf overeengekomen tarieven per volume en/of
afstand en/of tijdsduur, waarbij de overeengekomen werkzaamheden, alsmede de
prijsvorming methode zeer nauwkeurig worden omschreven. Wanneer op verzoek van de
klant een richtprijs is afgegeven, mag deze met niet meer dan vijftien procent worden
overschreden.
2. De verhuisprijs wordt bepaald door de volgende elementen en werkzaamheden van de
verhuizer, voor zover zij in de verhuisovereenkomst zijn overeengekomen:
- het vervoer inclusief het laden en lossen van de verhuisgoederen;
- het in- en uitpakken van in kisten of dozen te vervoeren goederen en het uit elkaar nemen
en weer in elkaar zetten van meubelstukken;
- handelingen zoals het afnemen, opnemen, loskoppelen, plaatsen of ophangen van lampen, gordijnen, vloerbedekking, fornuizen, haarden, sanitair en wat verder aan of op plafonds,
muren, vloeren en daken is bevestigd, het de- en monteren van een waterbed.
De verhuizer mag deze werkzaamheden echter alleen verrichten als er geen specifieke
vakkennis voor is vereist;
- de premies en vergoedingen voor de verzekeringen zoals bedoeld in artikel 4 en de
garanties in artikel 7.
3. Tenzij schriftelijk of elektronisch anders is overeengekomen, zijn in
de verhuisprijs niet begrepen: de kosten voor het gebruik van ponten en veren, te betalen
tolgelden, parkeerontheffing en vergunningen, grens- en douane kosten en in redelijkheid
gemaakte kosten voor het treffen van niet te voorziene maatregelen tot het behoud of de
aflevering van de verhuisgoederen.
4. In het geval van meerwerk wordt door de verhuizer bij voorkeur een bijgestelde offerte
uitgebracht conform artikel 3, tenzij dit vanwege de spoedeisendheid van het meerwerk niet
mogelijk is.
5. De verhuisprijs wordt verhoogd als de klant aan de verhuizer volgens deze voorwaarden
andere kosten is verschuldigd, of in verband met meerwerk. Wanneer er sprake is van
minderwerk wordt de prijs verlaagd. De factuur dient de afwijking van de verhuisprijs te
specificeren.
6. In het geval er geen verhuisprijs is overeengekomen, heeft de verhuizer recht op
een verhuisprijs vast te stellen naar redelijkheid en billijkheid.

ARTIKEL 6 - DE OVEREENKOMST
De overeenkomst komt tot stand:
- zodra de klant schriftelijk of elektronisch heeft laten weten de offerte van de verhuizer te
accepteren;
- indien geen offerte is uitgebracht, op het moment dat de overeenkomst door beide
partijen is ondertekend;
- zodra de klant daadwerkelijk verhuisgoederen aan de verhuizer ter verhuizing ter
beschikking stelt.

ARTIKEL 7 - INFORMATIEPLICHT VAN DE KLANT
1. De klant stelt verhuizer ten aanzien van de verhuisgoederen tijdig in kennis van:
- alle zaken, waarvan de aanwezigheid een bijzonder risico van beschadiging van de
verhuisgoederen of de bedrijfsuitrusting oplevert;
- alle voorwerpen van technische aard, waarvoor door de fabrikant aan de gebruikers
speciale vóór de aanvang van het vervoer te treffen beveiligingsmaatregelen bekend zijn
gemaakt;
- alle voorwerpen van bijzondere aard, onderworpen aan speciale voorschriften van binnen-
en/of buitenlandse instanties, zoals voorwerpen van bijzondere waarde, kunstvoorwerpen,
waardevolle verzamelingen, vuurwapens.
2. Ten aanzien van de verhuizing stelt de klant de verhuizer tijdig in kennis van:
- bijzonderheden ten aanzien van de nieuwe woonlocatie (bijvoorbeeld een huiskamer op de
eerste verdieping);
- andere zaken en omstandigheden die voor de verhuizer van belang zijn om te weten ten
behoeve van de verhuizing (bijvoorbeeld een opgebroken stoep voor het huis op dag van
de verhuizing).
Een en ander tenzij de klant mag aannemen dat de Verhuizer deze gegevens kent.

ARTIKEL 8 - VERPLICHTINGEN VAN DE VERHUIZER
1. De verhuizer is verplicht:
- de verhuisgoederen ter bestemming af te leveren (het plaatsen op de daartoe
mogelijkerwijs aangeduide plek) en wel in de staat waarin zij hem ter verpakking of
demontage, dan we in de staat waarin zij hem ten vervoer ter beschikking zijn gesteld;
- een aangevangen verhuizing zonder vertraging te voltooien;
2. De verplichtingen van de verhuizer die voortvloeien uit de verhuisovereenkomst zullen zijn
beëindigd, zodra de verhuisgoederen op de overeengekomen bestemmingsplaats zijn
afgeleverd.

ARTIKEL 9 - GEVAARLIJKE ZAKEN OF STOFFEN
1. Als de klant aan de verhuizer gevaarlijke zaken of stoffen als bedoeld in de Wet Vervoer
Gevaarlijke Stoffen ter hand stelt, moet de klant de verhuizer inlichten over de aard van het
gevaar dat deze inhouden en de verhuizer de te nemen voorzorgsmaatregelen aangeven.
2. De verhuizer heeft het recht om gevaarlijke zaken of stoffen, waarover hij bij het sluiten van
de overeenkomst niet is geïnformeerd, niet te verhuizen.
3. De verhuizer heeft het recht om gevaarlijke zaken of stoffen waarover hij bij het sluiten van
de overeenkomst niet is geïnformeerd op iedere tijd en plaats uit te laden en deze
ongevaarlijk te (laten) maken of te (laten) vernietigen op kosten van de klant. Bovendien is
de klant in dat geval aansprakelijk voor alle in redelijkheid gemaakte en toerekenbare kosten
en schaden die uit het vervoer ervan voortkomen.

ARTIKEL 10 - DOUANEFORMALITEITEN
Voor naar of vanuit Nederland over de weg uit te voeren verhuisovereenkomsten gelden de volgende bepalingen:
- de verhuizer dient de klant naar vermogen te informeren over de bestaande voorschriften
inzake de douane- en andere voor de uitvoering van de verhuisovereenkomst te verrichten
formaliteiten;
- de klant dient aan de verhuizer de benodigde documenten ter beschikking te stellen en
hem alle voor de vervulling van de formaliteiten vereiste inlichtingen te

ARTIKEL 11 - WIJZIGING VAN DE OVEREENKOMST BIJ HET VERHUIZEN
1. De klant mag de verhuizer verzoeken de uitvoering van de verhuisovereenkomst te wijzigen.
De gewenste wijziging moet voor de verhuizer uitvoerbaar zijn en mag de
bedrijfsvoering bij de verhuizer niet verstoren. De klant moet de verhuizer
bovendien schadeloos stellen voor alle noodzakelijke kosten en nadelen die feitelijk
voortvloeien uit de wijziging van de verhuisovereenkomst. Indien de wijziging de verhuizer
voordeel oplevert, brengt hij de in redelijkheid bespaarde kosten niet in rekening.
2. Als de verhuizer door onvoorziene omstandigheden de verhuisovereenkomst niet
overeenkomstig zijn opdracht en binnen een normale tijdsduur kan uitvoeren moet hij:
- nieuwe instructies vragen aan de klant, of
- als dit niet mogelijk is, die maatregelen nemen, die naar zijn inzicht zoveel mogelijk in het
belang van de klant zijn.

ARTIKEL 12 - ANNULEREN EN ONTBINDEN
1. De klant mag de overeenkomst zonder reden, zoals bedoeld in lid 2 en 3, te allen tijde
annuleren. De klant is de verhuizer daarvoor wel een schadevergoeding verschuldigd. Bij
annulering tot dertig dagen voor de overeengekomen verhuisdatum is de verhuizer
gerechtigd om een schadevergoeding in rekening te brengen van 15 procent van de
overeengekomen verhuisprijs. Bij annulering tot veertien respectievelijk zeven dagen voor de
verhuisdatum is de verhuizer gerechtigd om een schadevergoeding van ten hoogste 50
respectievelijk 75 procent van de verhuisprijs in rekening te brengen. Bij annulering binnen
zeven dagen voor de verhuisdatum is ten hoogste de volledige verhuisprijs verschuldigd.
2. De klant mag de verhuisovereenkomst ontbinden als hem bekend wordt dat de verhuizer de
verhuizing niet op de afgesproken dag en tijd zal kunnen verrichten. Kort na het bekend
worden hiervan moet de opzegging met inachtneming van lid 4 van dit artikel aan de
verhuizer worden meegedeeld.
3. Wanneer vóór of bij de aanbieding van de verhuisgoederen aan de verhuizer zich bij één der
partijen omstandigheden voordoen die de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst
niet behoefde te kennen, doch die, indien zij haar wel bekend waren geweest, redelijkerwijs
voor haar grond hadden opgeleverd om de verhuisovereenkomst niet, of op andere
voorwaarden aan te gaan, is deze wederpartij bevoegd om de overeenkomst te ontbinden.
4. De ontbinding geschiedt door een schriftelijke of elektronische kennisgeving aan de
wederpartij, de overeenkomst eindigt op het ogenblik van ontvangst daarvan.
5. Naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid zijn partijen na ontbinding van de
overeenkomst verplicht elkaar de daardoor geleden, aan te tonen schade te vergoeden. Dit
behoudens omstandigheden als bedoeld in artikel 12 lid 2 van deze voorwaarden. De
schadevergoeding kan niet meer bedragen dan de overeengekomen verhuisprijs.

ARTIKEL 13 - DE BETALING
1. Betaling van de verhuisprijs vindt plaats in contanten op het moment dat de verhuizer de
verhuisgoederen op de plaats van bestemming aflevert, tenzij anders is overeengekomen.
De klant dient de verhuisprijs te betalen bij de aanbieding van de factuur. Contante betaling
omvat ook bijschrijven van het verschuldigde bedrag op een door de verhuizer aangegeven
bank- of girorekening op het moment van aflevering of betaling door middel van door banken
erkende vormen van elektronisch betalen.
2. Indien bij aanbieding van de factuur door de verhuizer hem blijkt dat de klant zijn
verplichting tot betaling niet voldoet of gaat voldoen, is hij gerechtigd de (voltooiing van) de
verhuizing op te schorten. De verhuizer is in dat geval bovendien gerechtigd om tot opslag
en verkoop van de verhuisgoederen over te gaan, mits hij beschikt over de in artikel 8:1194
BW lid 2 bedoelde toestemming van de rechter.
3. Indien bij het sluiten van de overeenkomst uitdrukkelijk is overeengekomen dat betaling niet
in contanten bij aflevering zal plaatsvinden, maar daarbij geen betalingstermijn is
overeengekomen, dient de betaling binnen veertien dagen na de ontvangst van de factuur te
geschieden.
4. De klant is in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. De verhuizer zendt na het
verstrijken van die datum een betalingsherinnering en geeft de klant de gelegenheid binnen
veertien dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering alsnog te betalen. Als na het
verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, is de verhuizer gerechtigd
de wettelijke rente in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum en
alle door hem in redelijkheid gemaakte buitengerechtelijke incassokosten. De hoogte van
deze buitengerechtelijke incassokosten is onderworpen aan wettelijke grenzen. Daarvan kan
in het voordeel van de consument worden afgeweken.
5. Indien de opdrachtgever niet dezelfde is als degene wiens verhuisgoederen onderwerp zijn
van de verhuisovereenkomst, maakt de verhuizer met de opdrachtgever afzonderlijke
afspraken over de betaling van de uit de verhuisovereenkomst voortvloeiende kosten
alsmede over de aflevering als de eigenaar van de verhuisgoederen daartoe zelf niet
bereikbaar is. Als de opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen niet nakomt, is de eigenaar
van de verhuisgoederen aansprakelijk voor de betaling van de verhuiskosten.
6. Beroep op verrekening van vorderingen tot betaling van de verhuisprijs is niet toegestaan,
tenzij partijen schriftelijk of elektronisch anders overeenkomen.

ARTIKEL 14 - AANSPRAKELIJKHEID VAN DE VERHUIZER
1. Bij het niet nakomen van de op grond van artikel 9 op hem rustende verplichtingen is de
verhuizer aansprakelijk voor de daardoor ontstane schade. Dit tenzij het niet-nakomen is
veroorzaakt door een omstandigheid die een zorgvuldig verhuizer niet heeft kunnen
vermijden en voor zover zulk een verhuizer de gevolgen daarvan niet heeft kunnen
verhinderen. Voor de vaststelling van de omvang van de materiële schade bij schade aan of
verlies van verhuis goed(eren) wordt mede in aanmerking genomen hetgeen bepaald is in
artikel 4 lid 2, 3 en 4. In geval van vertragingsschade schade moet door de klant worden
aangetoond.
2. De verhuizer kan zich niet van zijn aansprakelijkheid ontheffen met een beroep op:
- de gebrekkigheid van het voertuig dat voor de verhuizing wordt gebruikt;
- de gebrekkigheid van het materiaal, waarvan hij zich bedient, tenzij dit door de klant ter
beschikking is gesteld; onder materiaal wordt niet begrepen een schip, luchtvaartuig of
spoorwagon, waarop het voertuig dat voor de verhuizing wordt gebruikt zich bevindt;
- de gebrekkigheid van steunpunten benut voor de bevestiging van hijswerktuigen, of voor
het gebruik van een verhuislift;
- enig door toedoen van derden, wier handelingen niet voor risico van de klant komen, aan
de verhuisgoederen aan gebrachte schade.

3. De verhuizer die de op hem rustende verplichtingen niet nakomt is voor de daardoor
ontstane schade aansprakelijk tenzij dit niet-nakomen het gevolg is van bijzondere risico’s
verbonden aan één of meer van de volgende omstandigheden:
- het inpakken of uit elkaar nemen, dan wel het uitpakken of in elkaar zetten van
verhuisgoederen door de klant of met behulp van enige persoon of enig middel door de
klant daartoe uit eigen beweging ter beschikking gesteld;
- het meehelpen bij de verhuizing door de eigenaar van de verhuisgoederen, diens
familieleden, vrienden of derden die door hem zijn gevraagd mee te helpen bij de
verhuizing;
- de keuze door de klant - hoewel de verhuizer hem een andere mogelijkheid aan de hand
deed - van een wijze van verpakking of uitvoering van de verhuisovereenkomst, die
verschilt van wat voor de overeengekomen verhuizing gebruikelijk is;
- de aanwezigheid onder de verhuisgoederen van zaken waarvoor de verhuizer, indien hij
conform artikel 8 door de klant op de hoogte zou zijn gesteld van hun aanwezigheid en hun
aard, bijzondere maatregelen zou hebben getroffen;
- de aard of de staat van de verhuisgoederen zelf, die uitsluitend door met deze aard of
staat zelf samenhangende oorzaken zijn blootgesteld aan geheel of gedeeltelijk verlies of
aan beschadiging zoals: lekkage, leeglopen of smelten van andere van de inboedel deel
uitmakende goederen, het afsterven van planten; het verloren gaan van bankpapier,
geldswaardige papieren, edele metalen, munten en penningen, edelgesteente, parels,
documenten en verzamelingen, tenzij de klant deze zaken voor het begin van de
verhuizing, afzonderlijk en onder opgave van hoeveelheid en waarde, aan de verhuizer
heeft overhandigd;
- het niet of niet goed meer functioneren van elektrische, elektronische en mechanische
apparatuur.
4. Wanneer de verhuizer bewijst dat het niet nakomen van de op hem op grond van de in
artikel 9 rustende verplichting een gevolg heeft kunnen zijn van één of meer der
hierboven in dit lid genoemde bijzondere risico’s, wordt vermoed, dat het niet nakomen
daaruit voortvloeit, onverminderd de bevoegdheid van de klant tot het leveren van tegen
bewijs.
5. De verhuizer is aansprakelijk voor het ten onrechte achterlaten van voorwerpen in of
het ten onrechte meenemen daarvan uit de laadplaatsen, indien hem dat uitdrukkelijk
bekend was of had behoren te zijn.
6. Voor zover de klant niet opkomt, weigert verhuisgoederen te ontvangen of deze niet met de
vereiste spoed in ontvangst neemt, dan wel voor zover op verhuisgoederen beslag is gelegd,
is de verhuizer gerechtigd deze verhuis goederen voor rekening en gevaar van de
rechthebbende op te slaan in een daarvoor geschikte bergplaats. Hij is verplicht de klant zo
spoedig mogelijk schriftelijk of elektronisch op de hoogte te stellen onder bijvoeging van de
AVBV 2015.
7. De verhuizer is onverminderd de werking van dit artikel niet aansprakelijk voor schade
anders dan veroorzaakt door het niet nakomen van zijn verplichtingen genoemd in artikel 9
van deze voorwaarden.

ARTIKEL 15 - AANSPRAKELIJKHEID VAN DE KLANT
1. De klant is aansprakelijk voor de kosten en schade die de verhuizer lijdt ten gevolge van het
niet of onvoldoende verstrekken van de in artikelen 8, 10 en 11 genoemde informatie, tenzij dit de klant niet is aan te rekenen.
2. De klant is verplicht, behoudens in het geval van overmacht, de schade te vergoeden aan de
verhuizer indien door toedoen of nalaten van de klant de verhuisovereenkomst niet of niet
volgens afspraak kan worden uitgevoerd. De schadevergoeding bedraagt maximaal een
bedrag gelijk aan de verhuisprijs. Bij annulering is artikel 13 van kracht.
3. De klant zal de verhuizer op diens eerste verzoek vrijwaren in geval de verhuizer door derden
buiten overeenkomst wordt aangesproken ter zake van schade dan wel financieel nadeel −
strafrechtelijke boetes daar onder begrepen − op enigerlei wijze verband houdend met de
uitvoering van de verhuisovereenkomst door de verhuizer, diens ondergeschikten en
hulppersonen. Dit indien deze schade het gevolg is van handelen of nalaten van de klant in
strijd met enig wettelijk voorschrift, zoals ten aanzien van het zich in de inboedel
wederrechtelijk bevinden van verdovende middelen, pornografische lectuur, software
zonder licentie e.d.

ARTIKEL 16 - SCHADEMELDING
Indien bij aflevering van de verhuisgoederen beschadigingen worden geconstateerd, dient de klant deze bij de verhuizing aan de verhuizer te melden. Indien bij aflevering geen gelegenheid bestaat om eventuele beschadigingen aan de verhuisgoederen te constateren dient de klant dit tevoren of uiterlijk op het moment van aflevering schriftelijk of elektronisch te verklaren. Het verdient sterke aanbeveling beschadigingen binnen twee werkdagen na de verhuizing bij de Verhuizer schriftelijk of elektronisch te melden. Indien de verhuizer niet binnen veertien dagen na de verhuizing de hiervoor bedoelde melding heeft ontvangen wordt hij geacht de verhuizing zonder waarneembare schade te hebben uitgevoerd.

ARTIKEL 17 - SCHADEVERGOEDING BIJ AANSPRAKELIJKHEID
1. Indien een beroep op de in artikel 4 van deze voorwaarden bedoelde verzekering niet
mogelijk is, geldt dat de schade- vergoeding die de verhuizer verschuldigd is wegens het niet
nakomen van de op hem op rustende verplichtingen (artikel 9) beperkt is op grond van artikel
8:1182 BW (€ 23.000,- per inboedel) .
2. Indien de verhuizer in één en dezelfde overeenkomst op zich neemt meer dan één inboedel
te verhuizen, dan geldt zijn in het eerste lid bedoelde aansprakelijkheid per inboedel.
3. De verhuizer kan zich niet beroepen op enige beperking van zijn aansprakelijkheid, voor
zover de schade is ontstaan uit eigen handeling of nalaten, door met opzet die schade te
veroorzaken, of door roekeloosheid en met de wetenschap dat die schade er waarschijnlijk
uit zou voortvloeien.
4. Schade aan de inboedel die geringer is dan of gelijk is aan € 23,- is voor rekening van de klant,
voor schade aan de inboedel groter dan € 23,- kan de verhuizer voor het volledige
schadebedrag aansprakelijk worden gesteld, onverminderd het bepaalde in de overige leden
van dit artikel.
5. Alle op de verhuisovereenkomst gegronde of met die overeenkomst verband houdende
vorderingen verjaren conform het BW een jaar na aflevering van de verhuisgoederen.

ARTIKEL 18 - KLACHTEN
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de verhuizer tijdig nadat de klant de gebreken heeft ontdekt of behoren te ontdekken. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de klant zijn rechten ter zake verliest.


20 - TOEPASSELIJK RECHT
Het Nederlands recht is van toepassing op (de) overeenkomsten die op basis van de AVVV zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.

ARTIKEL 21 - WIJZIGINGEN
Wijzigingen in deze voorwaarden kunnen uitsluitend in overleg met de Consumentenbond tot stand komen, indien en voor zover deze voortvloeien uit wijzigingen in wet- en regelgeving, ter zake van de uitvoering van de werkzaamheden waarop deze voorwaarden betrekking hebben. In geval van zodanige wijzigingen worden deze eerst van kracht één maand nadat de wijzigingen zijn gepubliceerd. Hoekema verhuizingen, neemt de verplichting op zich om vastgestelde wijzigingen openbaar te maken.

ARTIKEL 22 - CITEERTITEL
Deze Algemene Voorwaarden voor Verhuizingen kunnen worden aangehaald als AVVV 2015.

ALGEMENE VOORWAARDEN BEWAARNEMING VERHUISGOEDEREN AVBV 2015

ARTIKEL 1 - DEFINITIES
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Klant: de bewaargever, degene die verhuisgoederen in bewaring geeft;
Consument: consument, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten
zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit;
Bewaarnemer: Hoekema verhuizingen, die beroepsmatig verhuisgoederen in
bewaring neemt;
Bewaarneming overeenkomst: de overeenkomst waarin de bewaarnemer zich tegenover de klant
verbindt de verhuis goederen die de klant hem toevertrouwt of zal
toevertrouwen, te bewaren en terug te geven;
Verhuisgoederen: zaken die zich in een, al dan niet, overdekte ruimte bevinden en die
tot de stoffering, meubilering of inrichting van die ruimte bestemd
zijn en als zodanig reeds zijn gebruikt;
Bewaarplaats: een schone en droge ruimte die geschikt is om er verhuisgoederen te
bewaren;
Inventarislijst: een, door de klant en de bewaarnemer ondertekende, lijst waarop
de in bewaring gegeven verhuisgoederen en de zichtbare gebreken
daaraan zijn vermeld.


ARTIKEL 2 - TOEPASSELIJKHEID
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op een overeenkomst tot bewaarneming van verhuisgoederen. Partijen kunnen overeenkomen deze voorwaarden te laten gelden voor bij de verhuisgoederen behorende zaken, zoals auto’s, motorfietsen, boten en caravans. Indien in verband met de opslag c.q. bewaarneming van de verhuisgoederen een verhuizing plaatsvindt, dan zijn op de verhuizing van toepassing de Algemene Voorwaarden voor Verhuizingen. Voorts zullen op eerste verzoek de voorwaarden worden toegezonden. De voorwaarden kunnen worden bekeken en gedownload op www.erkendeverhuizers.nl onder het kopje Algemene voorwaarden.

ARTIKEL 3 - VOORAF VERSTREKKEN VAN INFORMATIE DOOR PARTIJEN
1. De bewaarnemer wijst de klant erop dat de klant kennis moet geven van zaken onder de in
bewaring te geven verhuis goederen die kennelijk gevaar op kunnen leveren voor de
goederen die in de bergplaats worden bewaard, van zaken die een bijzondere zorg
behoeven en van de aanwezigheid van voorwerpen van bijzondere waarde (waardevolle
papieren, voorwerpen van edelmetaal of geldswaardige papieren) zoals genoemd in artikel
15 lid 3i van deze voorwaarden.
2. De bewaarnemer heeft het recht om goederen die voor zijn bergplaats ongeschikt zijn te
weigeren. In ieder geval worden niet in bewaring genomen: aan bederf onderhevige
goederen, levensmiddelen, brandstoffen, ontplofbare stoffen, wapens, drugs en overige
verboden middelen.
3. De bewaarnemer draagt er zorg voor, dat van elke bewaarneming bij het sluiten van de
bewaarneming overeenkomst een inventarislijst wordt opgemaakt, die als bijlage deel
uitmaakt van de bewaarneming overeenkomst. Op de inventarislijst dient zo mogelijk de
door de klant opgegeven waarde van één of meerdere in bewaring gegeven zaken te worden
aangegeven.
4. De bewaarnemer kan van de klant overlegging van een geldig legitimatiebewijs verlangen
(paspoort of identiteitskaart).


ARTIKEL 4 - DE OFFERTE
1. De offerte voor het in bewaring nemen van verhuisgoederen wordt schriftelijk of
elektronisch uitgebracht.
2. In de offerte worden in ieder geval vermeld: - de begindatum en zo mogelijk de einddatum
van de bewaarneming of, als dat niet mogelijk is, de aanduiding van onbepaalde duur; - het
bewaarloon, de betalingswijze en de betaaltermijn;
- de kosten verbonden aan het in ontvangst nemen en weer teruggeven van de
verhuisgoederen (in- en uitslagkosten);
- welke zorgmaatregelen de bewaarnemer zal treffen en de kosten van die maatregelen;
- dat op de te verrichten werkzaamheden de Algemene Voorwaarden Bewaarneming
Verhuisgoederen van toepassing zijn. Een exemplaar van deze algemene voorwaarden zijn
terug te lezen op
www.hoekemaverhuizingen.nl
.
3. De offerte wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende dertig dagen
na offertedatum.


ARTIKEL 5 - BEWAARLOON
1. Het bewaarloon, zijnde de prijs voor de bewaarneming, wordt bepaald aan de hand van het
volume, gewicht of ruimte beslag van de in bewaring te nemen verhuisgoederen, de zorg die
volgens de bewaarneming overeenkomst aan deze goederen moet worden besteed en de
periode waarop de bewaarneming betrekking heeft.
2. Tenzij schriftelijk of elektronisch anders overeengekomen maken de volgende kosten geen
deel uit van het bewaarloon en worden afzonderlijk aan de klant in rekening gebracht:
a. kosten die bij het afsluiten van de overeenkomst niet voorzienbaar waren maar die de
bewaarnemer niettemin moet maken in verband met de overeengekomen zorg voor de in
bewaring gegeven goederen of die hij moet maken om aan zijn zorgplicht te kunnen
voldoen; slechts voor zover de oorzaak in de verhuisgoederen van de klant is gelegen. De
bewaarnemer stelt de klant als dit mogelijk is vooraf op de hoogte van de te nemen
maatregelen en de kosten;
b. kosten verbonden aan het in ontvangst nemen en weer afgeven van de verhuisgoederen
(in- en uitslagkosten);
c. de premies en vergoedingen voor de verzekeringen zoals bedoeld in artikel 13.
3. Indien er geen bewaarloon is overeengekomen, heeft de verhuizer recht op een
bewaarloon vast te stellen naar redelijkheid en billijkheid.





ARTIKEL 6 - DE OVEREENKOMST

De overeenkomst komt tot stand:
- zodra de klant schriftelijk of elektronisch heeft laten weten de offerte van de verhuizer te
accepteren;
- indien geen offerte is uitgebracht, op het moment dat de overeenkomst door beide
partijen is ondertekend;
- zodra de klant daadwerkelijk verhuisgoederen aan de verhuizer ter bewaarneming ter
beschikking stelt.


ARTIKEL 7 - ADRESWIJZIGING
1. De klant is verplicht de bewaarnemer zo spoedig mogelijk schriftelijk of elektronisch op de
hoogte te brengen van wijzigingen van zijn adres.
2. De bewaarnemer kan volstaan met het doen van alle mededelingen aan de klant, waartoe hij
uit hoofde van de bewaarneming overeenkomst is gehouden, aan het hem laatst bekende
adres.
3. Bij afwezigheid van de klant van tenminste twee maanden dient de klant dit schriftelijk of
elektronisch aan de bewaarnemer te melden en een contactpersoon of gemachtigde aan te
wijzen.
4. De bewaarnemer is niet aansprakelijk voor de schade die de klant lijdt, doordat de klant zelf
niet aan de in dit artikel opgenomen verplichtingen van de klant heeft voldaan.


ARTIKEL 8 - ANNULEREN
De klant mag de overeenkomst annuleren. Hij is de bewaarnemer daarvoor een schadevergoeding verschuldigd van ten hoogste het bewaarloon van een maand, tenzij de bewaarnemer aantoont dat de door de annulering geleden schade aanzienlijk meer dan het bewaarloon van een maand bedraagt.

ARTIKEL 9 - OPZEGGEN VAN DE OVEREENKOMST DOOR DE KLANT
1. De bewaargever kan een bewaarneming overeenkomst tussentijds opzeggen met
inachtneming van een opzegtermijn van een maand.
2. De bewaarnemer is verplicht de in bewaring gegeven verhuisgoederen terug te geven voor
het verstrijken van de opzegtermijn tegen betaling van nog niet voldaan bewaarloon,
alsmede van eventuele ten laste van de bewaargever komende kosten. De teruggave vindt zo
veel mogelijk plaats op het door de bewaargever gewenste tijdstip.
3. Na het verstrijken van de opzegtermijn liggen de in bewaring gegeven verhuisgoederen bij de
bewaarnemer voor rekening en risico van de bewaargever met dien verstande, dat de
verplichting tot het betalen van bewaarloon blijft doorlopen tot het moment waarop de
verhuisgoederen aan de bewaargever zijn teruggegeven dan wel deze door de bewaarnemer
zijn verkocht of vernietigd.

ARTIKEL 10 - OPZEGGEN VAN DE OVEREENKOMST DOOR DE BEWAARNEMER
1. De bewaarnemer kan een bewaarneming overeenkomst tussentijds opzeggen bij
bedrijfsbeëindiging en indien voortzetting van de overeenkomst in redelijkheid niet van
hem kan worden verlangd. Hij dient het opzeggen schriftelijk of elektronisch aan de klant te
berichten en een opzegtermijn van twee maanden in acht te nemen.
2. De klant is verplicht de in bewaring gegeven verhuisgoederen terug te nemen voor het
verstrijken van de opzegtermijn tegen betaling van nog niet voldaan bewaarloon, alsmede
van eventuele ten laste van de klant komende kosten. De teruggave vindt zo veel mogelijk
plaats op het door de klant gewenste tijdstip.
3. Na het verstrijken van de opzegtermijn liggen de in bewaring gegeven verhuisgoederen bij de
bewaarnemer voor rekening en risico van de klant met dien verstande, dat de verplichting
tot het betalen van bewaarloon blijft doorlopen voor de duur van de (vervangende)
bewaarneming of tot het moment waarop de verhuisgoederen aan de klant zijn
teruggegeven dan wel deze door de bewaarnemer zijn verkocht of vernietigd.
4. In geval van bedrijfsbeëindiging geldt dat de bewaarnemer vervangende bewaarneming
dient te regelen als de klant in redelijkheid niet in staat is om met een andere bewaarnemer
een overeenkomst aan te gaan. Deze verplichting geldt niet bij nalatigheid aan de zijde van
de klant.


ARTIKEL 11 - TERUGGAVE
1. De bewaarde verhuisgoederen worden teruggegeven op het adres van de bewaarplaats,
tenzij anders wordt overeen gekomen.
2. De bewaarde verhuisgoederen worden teruggegeven aan de klant met inachtneming van
artikel 14 lid 2. Als dit niet mogelijk is worden zij overhandigd aan degene die daartoe door
de klant schriftelijk of elektronisch is gemachtigd. Als er geen gemachtigde is worden zij
overhandigd aan degene die uit anderen hoofde dan de bewaarneming overeenkomst recht
heeft op teruggave daarvan, tenzij daarop beslag is gelegd en uit de vervolging van dit beslag
een verplichting tot afgifte aan de beslaglegger voortvloeit.
3. Bij tussentijdse teruggave van een deel van de in bewaring genomen verhuisgoederen, dient
een door de bewaarnemer en de klant te ondertekenen lijst te worden opgesteld, waarop
de teruggegeven goederen vermeld staan. De bewaar nemer kan van de klant een
zekerheidsstelling verlangen voor de voldoening van het bewaarloon, wanneer de waarde
van de nog niet teruggegeven goederen daartoe aanleiding geeft of overigens, wanneer hij
gegronde redenen heeft te twijfelen aan tijdige betaling van het bewaarloon in de
toekomst.
4. De bewaarneming overeenkomst eindigt door het overlijden van de klant, wanneer de klant
onder curatele wordt gesteld, aan hem/haar surseance van betaling is verleend dan wel
hij/zij in staat van faillissement komt te verkeren. Het bewaar loon is alsdan verschuldigd tot
en met de maand volgende op de maand waarin betreffende gebeurtenis plaatsvond. De
erfgenamen c.q. de curator of de bewindvoerder is/zijn verplicht de verhuisgoederen terug
te nemen voor het einde van de periode waarover bewaarloon moet worden betaald. De
artikelen 9 en 14 zijn van overeenkomstige toepassing.


ARTIKEL 12 - VERPLICHTINGEN VAN DE BEWAARNEMER
1. De bewaarnemer verplicht zich verhuisgoederen te bewaren en terug te geven, waarbij hij is
gehouden de verhuis goederen terug te geven in de staat waarin hij ze heeft ontvangen. Bij
de bewaring moet de bewaarnemer de zorg van een goed bewaarder in acht nemen.
2. De bewaarnemer is verplicht de klant gedurende de bewaarneming toegang te verschaffen
tot de in bewaring genomen verhuisgoederen tegen vergoeding van de daaraan verbonden
extra door de bewaarnemer te maken kosten en mits daaromtrent vooraf met de
bewaarnemer een afspraak is gemaakt.


ARTIKEL 13 - VERZEKERING
1. De bewaarnemer is verplicht verzekerd te zijn tegen zijn aansprakelijkheidsrisico’s uit hoofde
van de wet en deze voorwaarden.
2. De bewaarnemer wijst de klant erop dat, teneinde verzekerd te zijn tegen risico’s waarvoor
de bewaarnemer niet aansprakelijk is:
a. de klant een tijdelijke opslagverzekering voor verhuisgoederen voor de
bewaarneming periode dient af te sluiten, dan wel
b. de klant zijn eigen inboedelverzekering gedurende de bewaarneming dient over te schrijven naar het adres van de bergplaats.


ARTIKEL 14 - BETALING EN ZEKERHEDEN
1. Het bewaarloon en eventuele andere uit de overeenkomst voortvloeiende kosten moeten door de klant(en) hoofdelijk per overeengekomen periode worden betaald.
2 Alle kosten die de klant verschuldigd is aan de bewaarnemer moeten voor teruggave van de verhuisgoederen zijn voldaan. De bewaarnemer heeft het recht van retentie (terughouding)
op de in bewaring genomen verhuisgoederen totdat de klant aan al zijn
betalingsverplichtingen uit de bewaarneming overeenkomst of voorgaande tussen dezelfde partijen gesloten verhuisovereenkomst heeft voldaan.
3.De klant is in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. De bewaarnemer zendt na het verstrijken van die datum een betalingsherinnering en geeft de klant de gelegenheid
binnen 14 dagen na ontvangst van deze betalings herinnering alsnog te betalen. Als na het
verstrijken van de in de betalingsherinnering gestelde termijn nog steeds niet is betaald, is de
bewaarnemer gerechtigd de wettelijke rente in rekening te brengen vanaf het verstrijken van
de betalings datum, evenals de door hem in redelijkheid gemaakte buitengerechtelijke
incassokosten. De hoogte van deze buiten gerechtelijke incassokosten is onderworpen aan
wettelijke grenzen.
4. Als de betalingsachterstand van de klant meer dan drie maanden bedraagt, gerekend vanaf
de oorspronkelijke betalings- datum, of zodra de betalingsachterstand de dagwaarde van de
in bewaring genomen verhuisgoederen inclusief kosten van verkoop en ruiming overtreft,
verkrijgt de bewaarnemer het recht de overeenkomst op te zeggen.
5. De bewaarnemer dient minimaal eenmaal per aangetekende brief aan het bij bewaarnemer
laatst bekende adres van de klant te hebben aangemaand, alvorens tot uitoefening van zijn
rechten op grond van lid 4 en lid 6 van dit artikel te kunnen overgaan.

6. De klant die verhuisgoederen aan de bewaarnemer afgeeft ter uitvoering van een
overeenkomst vestigt daarmee een vuistpandrecht op die verhuisgoederen ten gunste van
de bewaarnemer ter meerdere zekerheid van betaling van al hetgeen hij aan de
bewaarnemer verschuldigd is of zal worden. De bewaarnemer mag tot (openbare) verkoop
van de verhuisgoederen over gaan, tenzij de klant een klacht, zoals omschreven in artikel 20
van deze voorwaarden, heeft ingediend bij de Geschillencommissie Verhuizen. Alvorens tot
verkoop over te gaan zal de bewaarnemer de klant:
a. indien en voor zover de adresgegevens van de klant bekend zijn, nogmaals per
aangetekende brief sommeren alle verschuldigde kosten te betalen. In de brief
dient vermeld te worden dat de bewaarnemer tot openbare (of onderhandse, zie lid
7) verkoop zal overgaan als de klant ook de in de sommatie gestelde termijn laat
verstrijken;
b. indien en voor zover de adresgegevens van de klant niet bekend zijn of wanneer het
aangetekend schrijven de klant om welke reden dan ook niet heeft bereikt, wordt de
hiervoor onder a) genoemde mededelingen via een deurwaardersexploot gedaan,
aan het bij bewaarnemer laatst bekende adres van de klant.
7. De openbare verkoop mag worden vervangen door een onderhandse verkoop, indien de te
verwachten kosten van de openbare verkoop meer zullen bedragen dan de geschatte
opbrengt van de verhuisgoederen, met inachtneming van de geldende wettelijke regels.
Echter, als de opbrengst van de verkoop van de verhuisgoederen de vorderingen van de
bewaarnemer overstijgt wordt het overschot, indien mogelijk aan de klant ter hand gesteld
of op zijn bankrekening overgemaakt.


ARTIKEL 15 - AANSPRAKELIJKHEID VAN DE BEWAARNEMER
1. Bij het niet nakomen van de op hem rustende verplichtingen is de bewaarnemer
aansprakelijk voor de daardoor ontstane schade, tenzij het niet-nakomen is veroorzaakt door een omstandigheid die een zorgvuldig bewaarnemer niet heeft kunnen vermijden en voor zover zulk een bewaarnemer de gevolgen daarvan niet heeft kunnen verhinderen.
2. De bewaarnemer kan zich niet van zijn aansprakelijkheid ontheffen met een beroep op:
a. de gebrekkigheid van de bewaarplaats;
b. de gebrekkigheid van het materiaal dat hij gebruikt;
c. enig door toedoen van derden, wier handelingen niet voor risico van de klant komen, aan de verhuisgoederen aan gerichte schade.
3. De bewaarnemer is, mits hij aan zijn zorgplicht heeft voldaan en behoudens tegenbewijs, niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van bijzondere risico’s verbonden aan een of meer van de volgende omstandigheden:
a. schade aan of verlies van de in bewaring genomen verhuisgoederen in of het verlies voortkomt uit eigen gebrek of eigen bederf van deze verhuisgoederen;
b. schade aan zaken die niet door de bewaarnemer of zijn personeel zijn ingepakt,
verpakt of uitgepakt en die niet te wijten is aan handelingen van de bewaarnemer of
zijn personeel;
c. schade veroorzaakt door het uitlopen van vloeibare stoffen uit lampen, flessen, vaten
en dergelijke;

d. schade aan elektrische, elektronische en mechanische apparatuur, uurwerken,
barometers voor zover de schade uitsluitend samenhangt met de aard of de staat van de betrokken zaak;
e. het aflopen van de foelie van spiegels of de beschadiging daarvan;
f. schade aan de verhuisgoederen zoals door mot, houtworm of roest mits de
overeengekomen zorgmaatregelen zijn uitgevoerd;
g. schade die voortvloeit uit de aard van de in bewaring genomen zaken zelf, zoals bijvoorbeeld vers gepolitoerde of geschilderde meubelen, het loslaten van gips van
geschilderde of vergulde spiegel- of schilderijlijsten, het loslaten van lijm van
stukken van meubelen, het inwerken van de atmosfeer op pasteltekeningen, het
ontstemmen van piano’s, het achteruitgaan van de kwaliteit van informatiedragers
zoals audio- en videobanden en dergelijke, mits de overeengekomen
zorgmaatregelen zijn uitgevoerd;
h. schade als gevolg van het verloren gaan van sleutels van meubelen, tenzij deze aan
de bewaarnemer of zijn personeel werden overhandigd en hiervan blijkt uit de inventarislijst;
i. schade als gevolg van het verloren gaan van zaken zoals bankpapier, munten en
penningen, geldswaardig papier, edele metalen, edelgesteente, sieraden,
documenten en verzamelingen als niet uit de inventarislijst of een ander door de klant en de bewaarnemer ondertekend document blijkt dat deze zaken
daadwerkelijk in bewaring zijn gegeven.
4. Wanneer de bewaarnemer bewijst dat, gelet op de omstandigheden van het geval, het niet nakomen van de op hem uit hoofde van de in artikel 12 rustende verplichting een gevolg heeft kunnen zijn van een of meer der hierboven in lid 3 genoemde bijzondere risico’s, wordt vermoed, dat het niet nakomen daaruit voortvloeit, onverminderd de bevoegdheid van de klant tot het leveren van tegenbewijs.


ARTIKEL 16 - AANSPRAKELIJKHEID VAN DE KLANT
1. De klant moet de schade die de bewaarnemer heeft geleden als gevolg van door de klant in
bewaring gegeven verhuisgoederen vergoeden, alsmede alle noodzakelijk gemaakte kosten
van eventuele ontruiming, verkoop, betekening van deurwaardersexploten, en dergelijke. 2. Indien de klant zijn verplichting niet is nagekomen als bedoeld in artikel 7, komen eventuele
kosten die daarvan het gevolg zouden zijn ten laste van de klant.


ARTIKEL 17 - SCHADEMELDING
1. Direct waarneembare schade dient bij of dadelijk na de teruggave aan de bewaarnemer te
worden gemeld, bij gebreke waarvan de bewaarnemer wordt geacht de verhuisgoederen
zonder direct waarneembare schade te hebben terug gegeven.
2. Niet-direct waarneembare schade dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen veertien
dagen na de teruggave aan de bewaarnemer te worden gemeld, bij gebreke waarvan de
bewaarnemer wordt geacht de verhuisgoederen zonder niet-direct waarneembare schade te
hebben teruggeven.

3. Dadelijk na teruggave kan de klant op verzoek uitstel worden verleend van de in lid 1 en 2
vermelde termijnen. Eventuele schade dient alsdan vóór het verstrijken van de
uitsteltermijn te worden gemeld.
4. De schadeaangifte dient schriftelijk of elektronisch te gebeuren.


ARTIKEL 18 - SCHADEVERGOEDING BIJ AANSPRAKELIJKHEID
1. Voor zover de bewaarnemer aansprakelijk is wegens het niet nakomen van zijn
verplichtingen zoals genoemd in artikel 12 heeft de klant recht op een vergoeding welke als
volgt is samengesteld:
a. bij totaal verlies of vermissing: een vergoeding gelijk aan de waarde die het
betrokken verhuisgoed zou hebben gehad op het tijdstip waarop en de plaats waar
het had moeten worden afgeleverd, vermeerderd met eventuele kosten die direct
verband houden met de schade;
b. bij gedeeltelijk verlies of beschadiging: een vergoeding die ter keuze van de klant
bestaat uit: waar het had moeten worden afgeleverd, verminderd met de restwaarde
van het verhuisgoed bij de teruggave, alsmede met eventuele besparingen aan de
zijde van de klant.
2. De schadevergoeding die de bewaarnemer op grond van een door hem aangegane
overeenkomst tot bewaarneming van verhuisgoederen is verschuldigd wegens het niet
nakomen van de op hem uit hoofde van die overeenkomst rustende verplichtingen, is
beperkt tot het bedrag zoals vastgesteld in het Koninklijk Besluit van 11 maart 1991, ter
uitvoering van artikel 8:1182 BW (€ 23.000 per inboedel). Partijen kunnen evenwel
overeenkomen dat de maximale contractuele aansprakelijkheid van de bewaarnemer uit
deze overeenkomst tegen vergoeding verhoogd wordt tot een nader aan te geven bedrag.
3. De mogelijkheid tot het instellen van een vordering door de klant vervalt een jaar na de
datum van teruggave van de ver-huisgoederen, dan wel na beëindiging van de overeenkomst
op grond van artikel 9 en artikel 10 van deze voorwaarden.


ARTIKEL 19 - KLACHTEN
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de bewaarnemer tijdig nadat de klant de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de klant zijn rechten ter zake verliest.


ARTIKEL 20 - GESCHILLENREGELING
1. Geschillen tussen een consument en de bewaarnemer over de totstandkoming of de
uitvoering van de bewaarnemings- overeenkomst als bedoeld in artikel 1 sub c kunnen zowel
door de consument als door de bewaarnemer aanhangig worden gemaakt bij de
Geschillencommissie Verhuizen,
Bordewijklaan 46, Postbus 90600,
2509 LP Den Haag
(www.sgc.nl).

2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de
klant zijn klacht eerst bij de bewaarnemer heeft ingediend.
3. Nadat de klacht bij de bewaarnemer is ingediend, moet het geschil uiterlijk twaalf maanden
na het indienen van de klacht bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
4. Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de
bewaarnemer aan deze keuze gebonden. Indien de bewaarnemer een geschil aanhangig wil
maken bij de Geschillencommissie, moet hij de klant vragen zich binnen vijf weken uit te
spreken of hij daarmee akkoord gaat. De bewaarnemer dient daarbij aan te kondigen dat hij
zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter
aanhangig te maken.
5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor
haar geldende reglement. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden krachtens
dat reglement bij wege van bindend advies. Het reglement wordt desgevraagd toegezonden.
Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.
6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde geschillencommissie is bevoegd van
geschillen kennis te nemen.

ARTIKEL 21 - TOEPASSELIJK RECHT
Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van de AVBV zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.

ARTIKEL 22 - WIJZIGINGEN
Wijzigingen in deze voorwaarden kunnen uitsluitend in overleg met de Consumentenbond tot stand komen, indien en voor zover deze voortvloeien uit wijzigingen in wet- en regelgeving, ter zake van de uitvoering van de werkzaamheden waarop deze voorwaarden betrekking hebben. In geval van zodanige wijzigingen worden deze eerst van kracht één maand nadat de wijzigingen zijn gepubliceerd. Hoekema verhuizingen, neemt de verplichting op zich om vastgestelde wijzigingen openbaar te maken.

ARTIKEL 23 - CITEERTITEL
De Algemene Voorwaarden voor Bewaarneming Verhuisgoederen kunnen worden aangehaald als AVBV 2015.

ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DE UITVOERING VAN HANDYMANDIENSTEN AVHD 2015

ARTIKEL 1 - DEFINITIES
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Klant:

de opdrachtgever die handelt als consument dan wel in de
uitoefeningen beroep of bedrijf;
Consument: natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- en beroepsactiviteit vallen;
Verhuizer: Hoekema verhuizingen, die beroepsmatig consumentenverhuizingen
verzorgt en bedrijfsmatig kleinschalige Handymanklus-
werkzaamheden verricht;
Handymanovereenkomst: de overeenkomst van kluswerkzaamheden waarbij de verhuizer zich
tegenover de klant verbindt tot het uitvoeren van
kluswerkzaamheden;
Meer- en minderwerk: door de klant gewenste toevoegingen aan of verminderingen van het
overeengekomen werk, die leiden tot bijbetaling boven of verlaging
van de overeengekomen prijs;

ARTIKEL 2 - WERKINGSSFEER
Deze algemene voorwaarden – hierna te noemen Handymanvoorwaarden – zijn van toepassing op elk aanbod en overeenkomsten tussen klant en de verhuizer.

ARTIKEL 3 - SLUITEN VAN DE OVEREENKOMST
1. De verhuizer draagt er zorg voor dat elke opdracht in beginsel schriftelijk wordt vastgelegd.
Een opdracht omvat een duidelijke omschrijving van de te verrichten werkzaamheden met:
- een vermelding van het tijdstip waarop het werk kan worden begonnen en een aanduiding
van de duur van het werk;
- de prijs van het werk;
- de betaalwijze.
2. De klant en de verhuizer kunnen afspraken maken op basis van twee
prijsvormingsmethoden:
- vaste prijs;
- regie.
3. Van een vaste prijs kan bij de eindafrekening uitsluitend worden afgeweken op grond van
een bepaling in deze Handy manvoorwaarden. Bij regie komen klant en de verhuizer overeen
dat de gemaakte kosten van de verhuizer worden vergoed; tevoren wordt het uurtarief
vastgesteld en zo mogelijk ook de andere kosten; bij iedere afrekening maakt de verhuizer
een opstelling van de bestede uren en alle overige kosten, waaronder de kosten van
materialen die op de opdracht betrekking hebben. Bij regie kan desgewenst een richtprijs
worden afgegeven. Een richtprijs geldt als een zo nauwkeurig mogelijke schatting van de
uiteindelijk verschuldigde totaalprijs; deze schatting betreft het aantal te besteden uren
en/of de te verwerken materialen en/of de overige kosten. Een combinatie van de twee
prijsvormingsmethoden (deels vaste prijs, deels regie) is eveneens mogelijk.
4. Indien de klant een consument betreft, zullen alle prijzen inclusief BTW vermeld worden.
5. De verhuizer draagt er zorg voor dat deze Handymanvoorwaarden tijdig aan de klant ter
hand worden gesteld, doch uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst.


ARTIKEL 4 - VERPLICHTINGEN VAN DE VERHUIZER
1. De verhuizer staat ervoor in, dat het werk goed en deugdelijk wordt opgeleverd in
overeenstemming met de bepalingen van de overeenkomst en dat hij gebruik maakt van
deugdelijke werkwijzen en materialen.
2. Bij de voorbereidingen en uitvoering van de opdracht zal de verhuizer, voor zover
redelijkerwijs mogelijk, inspelen op en rekening houden met de wensen van de klant.
3. De verhuizer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde
voorschriften en regelgeving in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de
uitvoering van het
4. De verhuizer is verplicht de klant te wijzen op:
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden voor zover verhuizer deze kent of
redelijkerwijs behoort te kennen;
- onjuistheden in de door de klant verlangde constructies en werkwijzen;
- kenbare gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
- gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de klant ter
beschikking zijn gesteld;
Een en ander voor zover deze zich vóór of tijdens de uitvoering van het werk aan de
verhuizer openbaren en de verhuizer ter zake deskundig moet worden geacht.
5. Indien de verhuizer één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is het
gehouden de in redelijkheid hiermee verband houdende schade te vergoeden.

ARTIKEL 5 - VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT
1. De klant staat in voor de deugdelijkheid en de geschiktheid van de door hem ter beschikking
gestelde of voorgeschreven materialen en hulpmiddelen én voor de juistheid van de door
hem verstrekte gegevens.
2. De klant dient er voor te zorgen dat verhuizer zijn werkzaamheden tijdig en deugdelijk kan
verrichten.
3. Indien de klant één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is hij
gehouden de in redelijkheid hiermee verband houdende schade te vergoeden.
4. De klant draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
- onjuistheden in de door de klant verlangde constructies en werkwijzen;
- kenbare gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
- gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de klant ter
beschikking zijn gesteld. Dit doet niet af aan de waarschuwingsplicht van de verhuizer op
grond van artikel 4 lid 4.

ARTIKEL 6 - WIJZIGING VAN DE OPDRACHT
Partijen kunnen meer- en minderwerk overeenkomen, waarbij de verhuizer ervoor zorg draagt dat zulks schriftelijk wordt vastgelegd zoals bedoeld in artikel 3 met inbegrip van het akkoord van de klant.

ARTIKEL 7 - ONVOORZIENE COMPLICATIES
1. Wanneer zich onvoorziene complicaties voordoen, doet de verhuizer hiervan zo spoedig
mogelijk mededeling aan de klant.
2. Indien de verhuizer de klant niet kan bereiken, dient verhuizer het werk te onderbreken,
behalve indien de onvoorziene complicatie onmiddellijk handelen vereist.
3. Eventuele extra kosten, die de verhuizer moet maken in verband met een onvoorziene
complicatie die onmiddellijk handelen vereist en die noodzakelijk zijn ter beperking van de
schade, zullen door de klant worden vergoed, tenzij de schade aan de verhuizer is toe te
rekenen.

ARTIKEL 8 - OPLEVERING

1. Na voltooiing van het werk nodigt de verhuizer de klant uit voor oplevering van het
uitgevoerde werk. De klant dient hierop binnen een redelijke termijn te reageren en kan het
werk al dan niet onder voorbehoud aanvaarden dan wel weigeren onder aanwijzing van de
gebreken.
2. Indien er gebreken worden geconstateerd, die door de verhuizer dienen te worden hersteld,
zal verhuizer deze gebreken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee weken na de
opleveringsdatum herstellen, tenzij dit onmogelijk is ten gevolge van omstandigheden die
buiten de risicosfeer van de verhuizer vallen.

ARTIKEL 9 - BETALING IN TERMIJNEN
1. Indien partijen betaling in termijnen zijn overeengekomen, geschiedt betaling in
evenredigheid met de voortgang. De betaling dient uiterlijk twee weken na ontvangst van de
rekening plaats te vinden.
2. Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de verhuizer zijn verplichtingen ter zake
voortzetting van het werk niet nakomt, heeft de klant de bevoegdheid de betaling op te
schorten.
3. Indien de klant zijn verplichtingen ter zake van de betalingen niet nakomt heeft de verhuizer
de bevoegdheid zijn verplichtingen ter zake voortzetting van het werk op te schorten.

ARTIKEL 10 - EINDAFREKENING
1. De verhuizer zal de eindafrekening tijdens de oplevering aan de klant ter hand stellen ofwel
zo spoedig mogelijk na de oplevering doen toekomen.
2. Wanneer de overeenkomst is gebaseerd op regie (al dan niet in combinatie met een
richtprijs), bevat de eindafrekening een opstelling van de bestede uren, geleverde
materialen en overige kosten (zoals gereedschapshuur, parkeergelden, precario, e.d.).
3. Wanneer de overeenkomst is gebaseerd op een vaste prijs, bevat de eindafrekening een
opstelling van de vaste prijs, het eventuele ‘meer- en/of minderwerk’ en eventuele extra
kosten op grond van onvoorziene complicaties.
4. De eindafrekening bevat tevens een opstelling van eventueel door de klant reeds betaalde
bedragen en van het resterende saldo.

5. Alle betalingen dienen binnen 2 weken na ontvangst van de rekening plaats te vinden, tenzij
partijen een andere termijn zijn overeengekomen.

ARTIKEL 11 - OPSCHORTING VAN DE BETALING
1. Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft de klant het recht de
betaling op te schorten, met dien verstande dat het op te schorten bedrag in redelijke
verhouding dient te staan tot het geconstateerde gebrek.
2. Indien het opgeschorte bedrag niet in redelijke verhouding staat tot het geconstateerde
gebrek, heeft de verhuizer het recht de wettelijke rente in rekening te brengen over het
teveel opgeschorte bedrag.

ARTIKEL 12 - NIET NAKOMEN BETALINGSVERPLICHTING
1. Indien de klant niet tijdig betaalt, wordt hij geacht zonder verdere ingebrekestelling wettelijk
in verzuim te verkeren. Niettemin zendt de verhuizer na het verstrijken van de
betalingstermijn (als bedoeld in artikel 9 lid 1 en artikel 10 lid 5) één betalingsherinnering.
Daarin wijst hij de klant op zijn verzuim en geeft alsnog de gelegenheid binnen twee weken
na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.
2. Over betaling die niet tijdig is verricht, kan de verhuizer rente in rekening brengen vanaf het
verstrijken van de betalingstermijn (als bedoeld in artikel 10 lid 5) tot de dag van ontvangst
van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.
3. De verhuizer is na verloop van de in lid 1 genoemde termijn bevoegd zonder nadere
ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag.

ARTIKEL 13 - GARANTIE
1. De verhuizer garandeert dat eventuele na de oplevering aan de dag getreden gebreken
gedurende een termijn van een jaar vanaf de oplevering kosteloos zullen worden verholpen,
tenzij hij aantoont dat het gebrek geen gevolg is van het werk. Indien partijen een langere
termijn zijn overeengekomen, dient dit op het opdrachtformulier vermeld te staan. Het
voorgaande laat onverlet dat verhuizer ook na die periode voor eventuele gebreken in het
werk aansprakelijk kan zijn op grond van de wet.
2. De gebreken als bedoeld in lid 1 zijn gebreken die niet eerder dan het moment van
ontdekking door de consument onderkend hadden kunnen worden en door de consument
binnen bekwame tijd schriftelijk aan de ondernemer zijn meegedeeld. Te laat klagen kan
betekenen dat de klant zijn rechten ter zake verliest.


ARTIKEL 15 - NAKOMINGSGARANTIE BINDENDE ADVIEZEN
1. Hoekema verhuizingen staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen door haar
leden, tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de verzending
hiervan, ter toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling herleeft, indien het
bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit
blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van € 10.000,- per bindend
advies, wordt dit bedrag door Hoekema verhuizingen aan de consument uitgekeerd. Bij
bedragen groter dan € 10.000,- per bindend advies, wordt de consument een bedrag van
€ 10.000,- uitgekeerd. Voor het meerdere heeft de Hoekema verhuizingen een
inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt. Deze
inspanningsverplichting houdt in dat de consument wordt aangeboden zijn vordering aan
Hoekema verhuizingen over te dragen, waarna deze op eigen naam en op kosten van de
Hoekema verhuizingen de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de
consument.
2. Hoekema verhuizingen verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat ten behoeve van
het in behandeling nemen van het geschil door de consument is voldaan aan de daartoe
bepaalde formele inname-vereisten (betaling klachtengeld, retournering ingevuld en
ondertekend vragenformulier en eventuele depotstorting), van één van de volgende
situaties sprake is:
- aan het lid is surseance van betaling verleend;
- het lid is failliet verklaard;
- de bedrijfsactiviteiten zijn feitelijk beëindigd. Bepalend voor deze situatie is de

datum
waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum,
waarvan Hoekema verhuizingen aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk
zijn beëindigd.
3. De verhuizer heeft ten behoeve van de consument een aanvullende verzekering afgesloten.
Deze verzekering biedt dekking voor de aansprakelijkheid van verhuizer ten opzichte van de
klant tot een bedrag van € 50.000,- per aanspraak. Voor materiële schade aan het werk, de
voor het werk bestemde materialen geldt een bedrag van € 10.000,- en voor de bestaande

ARTIKEL 16 - WIJZIGING VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN
Wijzigingen in deze voorwaarden kunnen uitsluitend in overleg met de Consumentenbond tot stand komen, indien en voor zover deze voortvloeien uit wijzigingen in wet- en regelgeving, ter zake van de uitvoering van de werkzaamheden waarop deze voorwaarden betrekking hebben. In geval van zodanige wijzigingen worden deze eerst van kracht één maand nadat de wijzigingen zijn gepubliceerd. Hoekema verhuizingen, neemt de verplichting op zich om vastgestelde wijzigingen openbaar te maken.

ARTIKEL 17 - CITEERTITEL
De Algemene voorwaarden voor de uitvoering van kunnen worden aangehaald als AVHD 2015.

Share by: